ژن پیروز برای احیاء دوباره ذخیره شده است

هنر مدرسه:

ظفر رجاقی یکشنبه 22 اسفند در نشست یاوران حفاظت از ذخایر ژنتیکی ایران که در مرکز ملی ذخایر بیولوژیکی و ژنتیکی ایران برگزار شد. وی با اشاره به اینکه این مرکز از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: پس از 16 سال تلاش می توان گفت که گام های محکمی برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور برداشته شده است و البته پایان راه و آنجا نیست. برای رسیدن به اهداف مورد نظر راه درازی در پیش داریم

وی ادامه داد: این مرکز دارای چهار بانک حیوانی و انسانی، گیاهی، میکروارگانیسم و DNA است و به زودی بانک ویروسی این مجموعه را راه اندازی می کند.

این مسیول تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 54 هزار نمونه در کرانه های این مجموعه نگهداری می شود و شرایط نگهداری آنها مطابق با استانداردهای جهانی است.

رجاقی با اشاره به دو طرح مهمی که مرکز ملی ذخایر ژنتیکی دنبال می کند، گفت: طرح اول تولید تخمه آفتابگردان و دوم تولید سویه های پروبیوتیک برای طیور و آبزیان است که هر دو در مراحل پایانی هستند.

وی مراکز تخصصی کشت بافت و بانک های حفاظت و صیانت از حیوانات در حال انقراض را از دیگر بخش های این مجموعه برشمرد و افزود: ژن برخی از گونه های در حال انقراض مانند یوزپلنگ معروف ایرانی و خرس بلوچی در این مرکز نگهداری می شود. شرایط باید احیا شود.

وی با اشاره به لزوم همکاری همگان در توسعه این بانک ها گفت: شعاری را در این مرکز دنبال می کنیم با عنوان «جمع آوری همه، اشتراک گذاری برای همه». ما باید از تمام ظرفیت های موجود برای حفظ ذخایر زیستی کشور استفاده کنیم زیرا این ذخایر همه انسانی هستند.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر ذخایر غنی گونه های گیاهی وحشی در ایران نداریم، تصریح کرد: متاسفانه مجموعه های زیادی از این گونه ها قبل از انقلاب جمع آوری و در کشورهای دیگر ذخیره شده است و امروزه این نمونه ها قابل دسترسی نیستند برای انجام و مطالعه باید با مراکز خارجی تماس گرفت.

وی تصریح کرد: می خواهیم در سراسر کشور بانک های زیستی ایجاد کنیم تا از طریق آن گونه های در حال انقراض را بهتر بشناسیم، حتی اگر مثلا روستای دورافتاده ای در استان بیماری خاصی داشته باشد، بتوانیم آن را درمان کنیم. کوتاه ترین زمان ممکن برای شناسایی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ژن پیروز برای احیاء دوباره ذخیره شده است" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ژن پیروز برای احیاء دوباره ذخیره شده است"، کلیک کنید.