آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما

آمارهای منتشر شده از تعداد تصادفات و کشته شدگان سوانح رانندگی در ایام نوروز نگران کننده است، حوادثی که چندین دستگاه از جمله پلیس راهور، هلال احمر، اورژانس و … را بر آن داشته تا برنامه های نوروزی را اجرا و تجمیع کنند. آن را در مسیر خود کاهش دهند، اما همچنان نگرانی در مورد قربانیان حوادث رانندگی در نوروز وجود دارد.

به گزارش هنر مدرسههمه ساله با آغاز نوروز یترا طرح ویژه ای برای پلیس و اورژانس برای کاهش تصادفات رانندگی و به خصوص مرگ و میر و جراحات ناشی از این حوادث اجرا می شود، اما متاسفانه با وجود تمام تمهیدات و تمهیدات، ایام نوروز همچنان باقی است یکی از پر حادثه ترین روزهای کشور. حوادثی که در سال های مختلف رخ داد صدها نفر را کشت و فرا رسیدن بهار را برای بازماندگان خاطره تلخی کرد.

با این حال، اگر رانندگان از سرعت غیرمجاز، سبقت گرفتن از دست چپ، سبقت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی اجتناب می کردند، می شد از اکثر تصادفات جلوگیری کرد. زیرا آمار پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می دهد که تقریبا 70 درصد تصادفات به همین دلیل است.

چند قربانی تصادفات نوروزی در 10 سال گذشته؟

بر اساس آمار ارایه شده از سوی هنر مدرسه، در 10 سال گذشته یعنی از سال 93 تا 1402، تعداد کشته شدگان تصادفات در تعطیلات نوروزی 1084، 968، 964، 874، 1034، 914، 534، 1080 و 1146 نفر بوده است. به ترتیب. به عبارت دیگر می توان گفت در طول 10 سال گذشته 9815 نفر سفری را آغاز کردند که شاید شادمانه از آنجا بازنگشتند و سوغات آنها برای نجات یافتگان از غم بود.

آیا نوروز 1403 رکورد مرگبارترین نوروز 10 سال اخیر را خواهد شکست؟

آماری به دست آمده از تعداد قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولاً از یک هفته قبل از شروع تعطیلات تا یکی دو روز پس از پایان تعطیلات و بعد از آن در دسترس است. طرح نوروزی حاکی از آن است که تعداد قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز حداقل در دهه گذشته مربوط به اجرای طرح نوروزی 1402 است. در اجرای طرح نوروزی سال 1402 و طی 20 روز تعداد 1217 نفر در تصادفات جاده ای در سراسر کشور جان باختند. در سال 1401 این تعداد 1146 بود. این آمار نشان می دهد که تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی در نوروز 1402 نسبت به طرح نوروزی 1401 بیش از شش درصد افزایش داشته است.

همچنین نوروز 1401 را می توان دومین نوروز پس از سال 1402 دانست که بیشترین آمار تصادفات خودرو را در 10 سال اخیر داشته است. در سال 1401 همانطور که گفته شد 1146 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. اگر امسال را با مدت مشابه طرح نوروزی 1400 که تعداد تلفات 1080 نفر بود مقایسه کنیم، متوجه می شویم که در نوروز 1401 افزایش 11 درصدی در تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی داشته ایم.

نوروز مرگبارترین استان کدام استان است؟

بر اساس آمار پزشکی قانونی در طرح نوروزی 1402، 128 نفر در سیستان و بلوچستان، 111 نفر در فارس، 89 نفر در استان کرمان و 78 نفر در تهران جان خود را از دست دادند. در طرح نوروزی 1401 124 نفر در سیستان و بلوچستان، 94 نفر در فارس، 92 نفر در کرمان و 79 نفر در خراسان رضوی جان خود را از دست دادند. همچنین در سال 1400، 99، 95 و 86 نفر به ترتیب در استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان در تصادفات نوروزی جان باختند.

در سال 1402 کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در استان های ایلام و کردستان و در سال 1401 در استان های چهارمحال، بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.

این ارقام نشان می دهد که استان های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در ایام نوروز را دارند. این آمار احتمالاً با این تصور رایج که جاده های کوهستانی خطرناک تر هستند، مخالف است. رییس پلیس راه کشور به تشریح این موضوع پرداخت.

چرا مرگ و میر تصادفات در 3 استان بالاست؟

سردار حسن مومنی رییس پلیس راه کشور گفت و گو با هنر مدرسه وی درباره علل این تصادفات گفت: افزایش تصادفات در استان های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان چند دلیل دارد. دلیل اول هموار بودن جاده است. به عبارت دیگر جاده های این استان ها بسیار طولانی و مستقیم است که باعث خواب آلودگی راننده می شود و دلیل بعدی عدم وجود خطوط مجزا و در واقع نبود جداکننده در جاده است که باعث تصادف می شود. اما در این موارد باز هم خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز راننده باعث مرگ سرنشینان می شود.

وی ادامه داد: در جاده های هموار یا کویری راننده با این تصور که جاده پیچ های زیادی ندارد با احتیاط کمتری رانندگی می کند. این نشان می دهد که رانندگان باید احتیاط کنند و در تمام جاده ها استراحت کافی داشته باشند و فریب همواری جاده و سرعت بیش از حد مجاز را نخورند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که تعداد فوتی های تصادفات شهری در پایتخت نسبت به سایر استان ها طی دو سال مذکور بیشتر است. به این ترتیب 56 نفر در طرح نوروزی 1402 و 41 نفر در طرح نوروزی 1401 بر اثر تصادفات جاده ای در تهران جان خود را از دست دادند. با بررسی آمارهای پزشکی قانونی مشخص می شود دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین فوتی ها را در تصادفات برون شهری در دو سال اخیر به ثبت رسانده اند. این موضوع نیز موید همان نکات مطرح شده از سوی رییس پلیس راه کشور است

چرا تعداد کشته شدگان در تهران؟

سرهنگ ربیع تابانخت رییس اداره تصادفات پلیس راه تهران گفتگو با هنر مدرسه وی بیان کرد: رانندگان تهرانی که به طور معمول بیشتر وقت خود را در جاده های پرتردد می گذرانند در ایام نوروز که جاده ها و خیابان ها بسیار خلوت تر از حد معمول است سرعت خود را افزایش می دهند که متاسفانه منجر به تصادف می شود. همچنین بررسی های آماری نشان می دهد که بیشتر تصادفات نوروزی در تهران بین ساعت 12 ظهر تا 5 صبح رخ می دهد، به این معنی که مردم یا زمان سفر خود را مدیریت نمی کنند و یا دیر به مهمانی می رسند و خسته و خواب آلود هستند. نشستن و عدم توجه کافی به جلو منجر به بروز حوادثی می شود که جان خود و سایر شهروندان را به خطر می اندازد.

وی همچنین افزود: همچنین در برخی موارد رانندگان پلاک سایر استان ها که با مسیرهای شهرستان تهران آشنایی ندارند مشاهده شده است. آنها باعث تصادف می شوند زیرا مثلاً در بزرگراه های اصلی برای اصلاح مسیر خود دنده عقب را معکوس می کنند که باعث تصادف نیز می شود. بنابراین از جمله عوامل تصادفات نوروزی در تهران می توان به سرعت زیاد، خواب آلودگی، تغییر جهت ناگهانی و عدم توجه به جلو اشاره کرد که متاسفانه آمار فوت شهروندان تهرانی را افزایش می دهد.

جوبخت می گوید: از آنجایی که سفر خارج از شهر معمولا نیازمند چندین ساعت رانندگی است، این مشکل رانندگان را ملزم به استراحت کافی یعنی نیم ساعت برای هر ساعت رانندگی می کند. همچنین سایر مسافران نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که راننده ربات نیست و رسیدن سالم به مقصد بسیار مهمتر از زود رسیدن است. بنابراین توصیه می کنیم در سفرهای نوروزی ایمنی را در نظر بگیرند.

خودروهای متخلفان توقیف می شود

با این حال پلیس خواهان برخورد قاطع با تخلفات رانندگی در ایام نوروز است. به گفته سردار احمدرضا رادان فرمانده فراضا تنها ده درصد رانندگان قوانین را رعایت نمی کنند اما این افراد جان همه کاربران ترافیک را به خطر می اندازند. پلیس در صورت مشاهده تخلف، خودروی آنها را تا پایان توقیف خواهد کرد. تعطیلات..

همچنین رادان در پاسخ به سوالی درباره فعالیت گشت های نامحسوس پلیس ادامه داد: تعداد گشت های نامحسوس پلیس در خیابان ها در ایام نوروز قطعا نسبت به قبل افزایش می یابد و ناوگان دولتی و ناوگان خصوصی ما نیز تحت پوشش قرار می گیرند و ما آنها را زیر نظر خواهیم گرفت تا اطمینان حاصل کنیم که قوانین را به درستی رعایت می کنند تا بتوانیم شاهد آغاز سال جدید در امنیت کامل باشیم.

50 درصد عملیات امداد و نجات مربوط به حادثه است

بابک محمودی رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت و گو با هنر مدرسه وی بیان کرد: هر ساله حدود 50 درصد از عملیات امداد و نجات این سازمان در ایام نوروز مربوط به تصادفات و تصادفات جاده ای است که توجه و مراقبت بیشتر رانندگان را می طلبد تا کمتر شاهد حوادث ناگوار در ایام نوروز باشیم.

به گفته وی، در برخی از تصادفات خودرو به حدی آسیب دیده است که نیروهای امدادی برای نجات جان سرنشینان مجبور به استفاده از ابزارهای مختلف برای بریدن قسمت های مختلف خودرو می شوند. زیرا دیگر نمی توان از آن در رستوران ها استفاده کرد.

مراقب سرعت خود و فرزندانتان باشید

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران نیز این خبر را اعلام کرد گفت و گو با هنر مدرسه او قبل از شروع سفر توصیه هایی می کند و می گوید: اگر قرار است با ماشین شخصی سفر کنید، قبل از شروع سفر از ایمن بودن آن مطمین شوید. همچنین فراموش نکنید که در شهرهای برفی چند ابزار ضروری مانند زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید. همچنین گاهی دیده می شود که بچه ها دست و سر خود را بیرون از پنجره یا سقف ماشین می گذارند که بسیار خطرناک است; لذا از والدین می خواهیم رفتار فرزندان خود را زیر نظر داشته باشند.

اکنون که در اولین روزهای سال قرار داریم، هنوز آمار قربانیان حوادث رانندگی به رقم سال قبل نرسیده است و بنابراین می توان انتظار کاهش را داشت. هر چند در مورد کیفیت برخی خودروها و وضعیت جاده ها و غیره انواع انتقادات وجود دارد، اما واقعیت این است که حتی در شرایط فعلی نیز ترمز کاهش تلفات جانی در تصادفات وسایل نقلیه بر روی پای رانندگان است. باید دید بعد از تعطیلات نوروزی می توان جان افراد بیشتری را نجات داد یا خیر.

پایان خبر هنر مدرسه

پایان خبر هنر مدرسه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آمارهای تکان دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در 10 سال اخیر/ ترمز کاهش تصادفات زیرپای شما"، کلیک کنید.