
۲۰- پستامادر پلاتز (Potsdamer Platz)
پوتسدامر پلاتز برلین، میدانی با تاریخی پرفراز و نشیب، از شکوه دوران پیش از جنگ تا ویرانی و انزوا در دوران جنگ سرد و تولد دوباره پس از اتحاد آلمان، امروز به نمادی از پایداری و نوآوری و مرکزی پویا برای تجارت، فرهنگ و سرگرمی تبدیل شده است.
پوتسدامر پلاتز، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز شهری برلین، نه تنها به دلیل موقعیت استراتژیک و معماری مدرن خود، بلکه به خاطر روایتگر بودن از فراز و نشیب های تاریخی این شهر اهمیت دارد. این میدان، که زمانی قلب تپنده برلین بود و سپس به یک منطقه متروکه در امتداد دیوار برلین تبدیل شد، امروزه با سازه های چشمگیر و فعالیت های متنوع، جایگاهی ویژه در میان پایتخت های اروپایی یافته است. این مقاله به بررسی جامع تاریخ، معماری و جاذبه های کنونی پوتسدامر پلاتز می پردازد تا تصویر کاملی از این نماد شهری ارائه دهد.
ریشه ها و شکوفایی: از دروازه شهر تا قلب اروپا (قرن ۱۸ تا اوایل قرن ۲۰)
تاریخ پوتسدامر پلاتز به سال ۱۶۸۵ بازمی گردد؛ زمانی که با امضای فرمان رواداری پوتسدام، فردریک ویلیام، پادشاه براندنبورگ-پروس، اجازه داد تا پناهندگان مذهبی از جمله یهودیان و پروتستان ها (هوگنوها) در این منطقه ساکن شوند. این اتفاق منجر به توسعه محله های جدیدی در حومه برلین، از جمله «فریدریش اشتات» در جنوب غربی مرکز تاریخی شهر، شد که در سال ۱۶۸۸ پایه گذاری گردید. نقشه خیابان های فریدریش اشتات بر اساس سبک باروک طراحی شد و شامل دو محور اصلی فردریک اشترات (شمال-جنوب) و لایپزیگر اشتراسه (شرق-غرب) بود.
پیدایش تاریخی
در سال های ۱۷۳۵ تا ۱۷۳۷، پس از تکمیل توسعه فریدریش اشتات، دیوار گمرکی برلین در اطراف این محدوده جدید شهر کشیده شد. پوتسدامر پلاتز در نهایت در اطراف دروازه ای در انتهای غربی خیابان لایپزیگر اشتراسه شکل گرفت که پس از خروج از شهر به سمت روستای شونبرگ در جنوب می رفت. این جاده که به بخشی از مسیر تجاری اروپا از پاریس به سن پترزبورگ تبدیل شده بود، در سال ۱۶۶۰ به مسیر انتخابی پادشاه فردریک ویلیام برای رسیدن به کاخ خود در پوتسدام بدل شد. پس از به سلطنت رسیدن فردریک دوم در سال ۱۷۴۰، این جاده به طور قابل توجهی بهبود یافت و به «پوتسدامر اشتراسه» و دروازه آن به «پوتسدامر تور» (دروازه پوتسدام) شهرت یافت.
درست در داخل این دروازه، منطقه ای بزرگ و هشت ضلعی وجود داشت که در زمان توسعه فریدریش اشتات در سال های ۱۷۳۲-۱۷۳۴ ایجاد شده بود و توسط لایپزیگر اشتراسه به دو نیم تقسیم می شد. این مکان یکی از چندین میدان رژه برای هزاران سرباز پادگان نشین در برلین، در اوج پادشاهی پروس، بود. این منطقه در ابتدا به نام «آخ تِک» (Achteck به معنای هشت ضلعی) شناخته می شد، اما در ۱۵ سپتامبر ۱۸۱۴، به یاد پیروزی قاطع پروس بر ناپلئون بناپارت در نبرد لایپزیگ، به «لایپزیگر پلاتز» تغییر نام داد. دروازه نیز تقریباً در همان زمان به «لایپزیگر تور» (دروازه لایپزیگ) تغییر نام یافت، اما چند سال بعد به نام قدیمی خود بازگشت.
انقلاب صنعتی و ورود راه آهن
با ورود راه آهن در سال ۱۸۳۸ و افتتاح «پوتسدامر بانهوف» (ایستگاه راه آهن پوتسدام)، این منطقه دستخوش تحول عظیمی شد. از آنجا که مقامات شهری اجازه نمی دادند خط جدید از دیوار گمرکی عبور کند، ایستگاه درست در پوتسدامر پلاتز توقف می کرد. این رویداد باعث شد پوتسدامر پلاتز به یک نقطه کانونی پر جنب و جوش تبدیل شود. سه سال بعد، ایستگاه راه آهن دوم به نام «آن هالتر بانهوف» (Anhalter Bahnhof) نیز در فاصله ۶۰۰ متری جنوب شرقی افتتاح شد و این منطقه را به یک قطب حمل و نقل مهم تبدیل کرد. هر دو ایستگاه به تدریج بزرگ تر و پررفت وآمدتر شدند و پوتسدامر بانهوف به شلوغ ترین ایستگاه برلین و آن هالتر بانهوف به بزرگ ترین و باشکوه ترین ایستگاه شهر بدل گشت.
در اواسط دهه ۱۸۶۰، با لغو دیوار گمرکی، بیشتر آن به همراه دروازه های شهر تخریب شد، به جز دروازه براندنبورگ و دروازه پوتسدام. این امر مسیر قبلی دیوار را به جاده ای دیگر تبدیل کرد که از پوتسدامر پلاتز می گذشت و ترافیک را بیش از پیش افزایش داد. این جاده جدید به افتخار پیروزی پروس بر اتریش در نبرد کونیگ گراتز، «کونیگ گراتزر اشتراسه» نام گرفت. با توسعه سیستم های ریلی شهری (U-Bahn و S-Bahn) در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، پوتسدامر پلاتز به یکی از مهم ترین مراکز ترافیکی و حمل و نقل در برلین تبدیل شد.
دوران طلایی: قلب تپنده برلین
اوج شکوفایی پوتسدامر پلاتز در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی بود، که در این زمان به شلوغ ترین مرکز ترافیکی اروپا و قلب زندگی شبانه برلین تبدیل شد. این میدان جایگاهی نمادین پیدا کرد و هم تراز با میدان های مشهوری چون پیکادیلی سیرکوس لندن یا تایمز اسکوئر نیویورک شناخته می شد. پوتسدامر پلاتز با تلاقی پنج خیابان اصلی، به قطب حمل و نقل قاره اروپا بدل گشت.
در ۲۰ اکتبر ۱۹۲۴، نخستین چراغ راهنمایی قاره اروپا در این میدان نصب و در ۱۵ دسامبر ۱۹۲۴ به بهره برداری رسید. این برج ۸.۵ متری پنج ضلعی، که توسط معمار ژان کرامر طراحی شده بود، تلاش داشت تا حجم عظیم ترافیک روزانه را کنترل کند. در آن زمان بیش از ۱۰۰ هزار نفر، ۲۰ هزار خودرو، وسایل نقلیه اسبی و هزاران دوچرخه روزانه از این میدان عبور می کردند. این برج تا سال ۱۹۳۷ پابرجا بود و در سال ۱۹۹۷ ماکت آن توسط شرکت زیمنس بازسازی و در سال ۲۰۰۰ به مکان فعلی خود منتقل شد.
در این دوران، ساختمان های شاخص و باشکوهی در اطراف میدان سر برافراشتند. از جمله:
- مرکز خرید ورتایم (Wertheim): یکی از بزرگترین و مجلل ترین فروشگاه های زنجیره ای اروپا که با مساحتی دو برابر ساختمان رایشتاگ و نمای گرانیتی و شیشه ای خیره کننده، نمادی از تجمل بود.
- هتل های باشکوه: هتل های مشهوری مانند «اسپلَناد»، «اکسلسیور»، «بلویو» و «فورستنهوف» با امکانات بی نظیر میزبان چهره های سرشناس بین المللی بودند.
- کافه یوستی (Café Josty): پاتوق محبوب هنرمندان، نویسندگان و سیاستمداران که اریک کستنر، نویسنده معروف، بخشی از رمان «امیل و کارآگاهان» را در تراس این کافه نوشت.
- هاوس فاترلند (Haus Vaterland): یک مرکز تفریحی عظیم با رستوران ها و کافه های بین المللی که «جهان در یک خانه» را به نمایش می گذاشت و می توانست میزبان ۸۰۰۰ مهمان به طور همزمان باشد.
- واین هاوس هوت (Weinhaus Huth): یک رستوران شراب با معماری منحصربه فرد که به دلیل اسکلت فولادی مستحکم خود، پس از جنگ جهانی دوم نیز تقریباً دست نخورده باقی ماند.
- کلمبوس هاوس (Columbushaus): یک ساختمان اداری مدرن ده طبقه که در سال ۱۹۳۳ افتتاح شد و دارای اولین سیستم تهویه مصنوعی آلمان بود. این ساختمان نمادی از معماری پیشرو در آن زمان محسوب می شد.
پوتسدامر پلاتز، در دوران طلایی خود، با تلاقی پنج خیابان اصلی و حضور مراکز تجاری و تفریحی متعدد، به راستی قلب تپنده و پرشور برلین و نمادی از پیشرفت و مدرنیته در اروپا بود.
ویرانی، تقسیم و انزوا: سال های تاریک (دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۹)
دهه های میانی قرن بیستم، از اواسط دهه ۱۹۳۰ تا پایان جنگ سرد در سال ۱۹۸۹، برای پوتسدامر پلاتز دوران سیاهی را رقم زد. این میدان که زمانی نماد شکوفایی و زندگی شهری بود، به نمادی از تخریب و تقسیم بندی تبدیل شد.
دوران نازی ها و طرح های ژرمانیا
با به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در ژانویه ۱۹۳۳، برلین دستخوش تغییرات بنیادین شد. هیتلر و معمارش آلبرت اشپر، طرح های عظیمی برای تبدیل برلین به «ولت هاوپت اشتات ژرمانیا» (پایتخت جهانی ژرمانیا) داشتند. اگرچه پوتسدامر پلاتز در این طرح ها به طور مستقیم تخریب نمی شد، اما کاربری بسیاری از ساختمان ها تغییر می کرد. ایستگاه های راه آهن پوتسدامر و آن هالتر بانهوف کارکرد خود را از دست می دادند و محور شمال-جنوب جدید که ستون فقرات طرح بود، مسیرهای دسترسی آن ها را قطع می کرد.
تأثیر نازی ها در پوتسدامر پلاتز کاملاً مشهود بود؛ پرچم های سواستیکا و تبلیغات در همه جا به چشم می خورد و بسیاری از ساختمان ها، به ویژه کلمبوس هاوس، به تصرف سازمان های نازی درآمدند. حتی گشتاپو یک زندان مخفی با اتاق های بازجویی و شکنجه در طبقات بالای این ساختمان تأسیس کرد. با این حال، دفتر اطلاعات کمیته سازماندهی بازی های المپیک ۱۹۳۶ نیز در همین ساختمان قرار داشت و بسیاری از برنامه ریزی های المپیک برلین در آنجا انجام شد.
جنگ جهانی دوم و تخریب کامل
همانند بیشتر مناطق مرکزی برلین، تقریباً تمامی ساختمان های اطراف پوتسدامر پلاتز در طول سال های پایانی جنگ جهانی دوم، بر اثر حملات هوایی و گلوله باران های توپخانه، به ویرانه تبدیل شدند. سه حمله ویرانگر (از ۳۶۳ حمله ای که شهر متحمل شد) در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۳، و ۳ و ۲۶ فوریه ۱۹۴۵ رخ داد. نزدیکی بسیار زیاد به دفتر صدراعظمی رایش هیتلر و بسیاری از ساختمان های دولتی نازی در این نزدیکی، پوتسدامر پلاتز را در کانون توجه حملات قرار داده بود.
پس از توقف بمباران و گلوله باران، تهاجم زمینی آغاز شد و نیروهای شوروی خیابان به خیابان و ساختمان به ساختمان مرکز برلین را تصرف کردند. هنگامی که شهر در پایان جنگ توسط متفقین اشغالگر به بخش هایی تقسیم شد، میدان پوتسدامر پلاتز در مرز بین بخش های آمریکایی، بریتانیایی و شوروی قرار گرفت.
جنگ سرد و نوار مرگ (Death Strip)
با افزایش تنش های جنگ سرد در دهه های ۱۹۵۰، محدودیت هایی برای سفر بین بخش شوروی (برلین شرقی) و بخش های غربی (برلین غربی) اعمال شد. برای دومین بار در تاریخ خود، دروازه پوتسدام (یا آنچه از آن باقی مانده بود)، مانند خط تقسیم کننده ای بین دو دنیای متفاوت قرار گرفت. پوتسدامر پلاتز که در این مرز نامرئی واقع شده بود، دیگر مقصد مهمی برای برلینی ها نبود.
با ساخت دیوار برلین در ۱۳ اوت ۱۹۶۱، در امتداد مرز درون شهری، پوتسدامر پلاتز به معنای واقعی کلمه به دو نیم تقسیم شد. آنچه زمانی یک تقاطع شلوغ بود، کاملاً متروکه شد. با پاکسازی بیشتر ساختمان های باقی مانده آسیب دیده از بمباران در هر دو طرف (در سمت شرقی، این کار عمدتاً برای ایجاد دید واضح برای نگهبانان مرزی و خط آتش بدون مانع برای فراریان احتمالی انجام شد)، اندکی در مساحتی ده ها هکتاری باقی مانده بود. تخریب های بیشتر تا سال ۱۹۷۶ ادامه یافت تا زمانی که هاوس فاترلند سرانجام از بین رفت. پس از آن، تنها دو ساختمان در مجاورت بلافصل پوتسدامر پلاتز هنوز پابرجا بودند؛ یکی کامل و دیگری به صورت نیمه ویران و تکه تکه: اسکلت فولادی واین هاوس هوت (Weinhaus Huth) این ساختمان را قادر ساخته بود تا در برابر حملات جنگ جهانی دوم تقریباً بدون آسیب مقاومت کند و در میان یک بیابان بزرگ هموار شده، به وضوح خودنمایی می کرد، اگرچه اکنون تنها توسط گروه هایی از خانه به دوشان اشغال شده بود. در فاصله کمی، بخش هایی از هتل اسپلَناد سابق، از جمله «کایزرسال» (Kaisersaal)، باقی مانده بود که در زمان های مختلف به عنوان یک هتل کوچک تر، سینما، کلوپ شبانه و صحنه فیلم برداری (صحنه هایی از فیلم «کاباره» در آنجا فیلم برداری شده بود) استفاده می شد. به غیر از این ها، هیچ ساختمان دیگری باقی نماند. در زیر زمین، بخش U-Bahn از طریق پوتسدامر پلاتز به طور کامل بسته شده بود؛ اگرچه خط S-Bahn خود باز ماند، اما از یک ویژگی جغرافیایی عجیب رنج می برد که در مسیر خود از یک بخش برلین غربی به دیگری، به طور خلاصه از خاک آلمان شرقی عبور می کرد. در نتیجه، ایستگاه S-Bahn پوتسدامر پلاتز به بدنام ترین ایستگاه در میان چندین «گایستر بانهوف» (Geisterbahnhofe – ایستگاه های ارواح) تبدیل شد که قطارها بدون توقف از آن عبور می کردند، سکوهای شلوغ سابق آن اکنون فرسوده، از دنیای بیرون مهر و موم شده و توسط نگهبانان مسلح گشت زنی می شد.
تولد دوباره: بزرگترین سایت ساخت و ساز اروپا و معماری مدرن (پس از ۱۹۹۰)
پس از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ و اتحاد مجدد آلمان، پوتسدامر پلاتز که سال ها در حالت انزوا و ویرانی به سر می برد، به کانون توجه جهانی تبدیل شد. این منطقه وسیع، جذاب و استراتژیک در قلب یک پایتخت اروپایی، فرصتی بی نظیر برای تجلی دوباره برلین پس از یک قرن پر تلاطم فراهم آورد. این میدان نه تنها یک سایت ساخت و ساز، بلکه بیانیه ای از امید و اراده برای آینده بود.
سقوط دیوار و اتحاد آلمان
در ۹ نوامبر ۱۹۸۹، با گشایش اولیه دیوار برلین، پوتسدامر پلاتز به یکی از اولین نقاطی تبدیل شد که دیوار در آن شکسته شد تا یک گذرگاه مرزی جدید بین برلین شرقی و غربی ایجاد شود. این گذرگاه در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ شروع به کار کرد. این فرآیند مستلزم برچیدن دیوار داخلی و خارجی و پاکسازی «منطقه مرگ» یا هیچ کس گاه بین دو نیمه بود. یک جاده موقت، با موانع، در سراسر این منطقه ایجاد شد و ایست های بازرسی درست در داخل خاک آلمان شرقی مستقر گشتند. برچیدن کامل دیوار در ۱۵ می ۱۹۹۰ آغاز شد و تمامی کنترل های مرزی در ۱ ژوئیه ۱۹۹۰ با پیوستن آلمان شرقی به آلمان غربی در یک اتحادیه پولی، لغو گردید.
در ۲۱ ژوئیه ۱۹۹۰، راجر واترز، عضو سابق گروه پینک فلوید، کنسرت عظیم خیریه «د دیوار» را برای یادبود پایان تقسیم آلمان شرقی و غربی در پوتسدامر پلاتز برگزار کرد. این کنسرت در منطقه ای از هیچ کس گاه سابق، درست در شمال محل سابق صدراعظمی رایش، برگزار شد و بسیاری از ستاره های مهمان را در خود جای داد.
چالش ها و چشم اندازهای بازسازی
بازسازی پوتسدامر پلاتز با چالش های بسیاری همراه بود. بحث های داغی در مورد هویت، سبک معماری (مدرن آمریکایی یا سنتی اروپایی) و نحوه پیوند دو بخش شهر شکل گرفت. سنای برلین (دولت شهری) مسابقه ای برای طراحی مجدد پوتسدامر پلاتز و مناطق اطراف آن برگزار کرد که در نهایت طرح شرکت معماری «هیل مر و ساتلر» از مونیخ در اکتبر ۱۹۹۱ برنده شد. سپس این منطقه به چهار بخش تقسیم شد که هر کدام به سرمایه گذاران تجاری فروخته شد تا ساخت وسازهای جدید را مطابق با طرح جامع هیل مر و ساتلر انجام دهند. در طول مرحله ساخت، پوتسدامر پلاتز به بزرگترین سایت ساخت و ساز اروپا تبدیل گشت.
پروژه های شاخص و معماران برجسته
توسعه مجدد پوتسدامر پلاتز شاهکاری از همکاری معماران برجسته و شرکت های بزرگ بود که منجر به خلق مجموعه هایی با معماری مدرن و عملکردی شد:
الف) دایملر سیتی (Daimler City) – شاهکار رنتزو پیانو (Renzo Piano)
بزرگترین بخش به شرکت «دایملر-بنز» تعلق گرفت که معمار ایتالیایی، «رنتزو پیانو»، مسئولیت طراحی کلی این مجموعه را بر عهده داشت. این پروژه ۲ میلیارد دلاری که در سمت غربی محل سابق ایستگاه راه آهن پوتسدامر قرار دارد، شامل ۱۹ ساختمان مجزا است که توسط معماران مختلف و با رعایت عناصر کلیدی طرح پیانو ساخته شدند. مواد اولیه اصلی برای نماهای ساختمان ها، آجر، تراکوتا و ماسه سنگ هستند که رنگ های بژ، قهوه ای ملایم و اُخری ایجاد می کنند.
این مجموعه در ۲ اکتبر ۱۹۹۸ رسماً افتتاح شد و شامل دفاتر مرکزی دایملر-بنز، برج ۲۱ طبقه و ۱۰۶ متری «دبیس تاور» (Debis Tower) به عنوان بلندترین ساختمان، دفاتر «پرایس واترهاوس کوپرز»، «برلینر فولکس بانک» (توسط آراتا ایسوزاکی)، هتلی پنج ستاره «هایت» با ۳۴۲ اتاق (توسط رافائل مونئو) و برج ۲۵ طبقه ۱۰۳ متری «کولهوف تاور» (Kollhoff Tower) اثر هانس کولهوف است.
کولهاف تاور میزبان سکوی دید ۳۶۰ درجه «پانوراماپونکت» (Panoramapunkt) است که در ارتفاع ۱۰۰ متری قرار دارد و با سریع ترین آسانسور اروپا (۸.۶۵ متر بر ثانیه) قابل دسترسی است. از این سکو می توان چشم اندازهای بی نظیری از برلین، از جمله دروازه براندنبورگ، رایشتاگ و یادبود هولوکاست را مشاهده کرد. همچنین، ساختمان تاریخی واین هاوس هوت (Weinhaus Huth) در این مجموعه بازسازی شده و به یک رستوران، کافه و فضای نمایشگاهی برای مجموعه هنری دایملر تبدیل گشته است.
ب) سونی سنتر (Sony Center) – نماد مدرنیته هلموت یان (Helmut Jahn)
بخش دوم و به همان اندازه چشمگیر، «سونی سنتر» است که دفتر مرکزی اروپایی سونی را در خود جای داده و توسط معمار مشهور «هلموت یان» طراحی شده است. این مجموعه یک یکپارچه خیره کننده از شیشه و فولاد است که با سقفی مخروطی شکل و شبیه به چادر، مساحت بیضی شکل مرکزی را پوشانده و فضای عمومی را تا ۱۰۲ متر وسعت بخشیده است. این طراحی به طور قابل توجهی با طرح اولیه هیل مر و ساتلر متفاوت بود و الهام گرفته از کوه فوجی ژاپن عنوان شده است. برج ۲۶ طبقه و ۱۰۳ متری «بان تاور» (Bahn Tower) نیز در این مجموعه قرار دارد و دفتر مرکزی دویچه بان (راه آهن دولتی آلمان) است.
بخش هایی از هتل اسپلَناد سابق، از جمله «کایزرسال» (Kaisersaal) که در یک عملیات پیچیده و پرهزینه در مارس ۱۹۹۶، به طور کامل (۱۳۰۰ تن) ۷۵ متر جابه جا شد، در قسمت شمالی سونی سنتر گنجانده شده اند. همچنین یک کافه یوستی جدید در اوایل سال ۲۰۰۱ در این محل افتتاح شد. سونی سنتر در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۰ رسماً افتتاح گردید و به دلیل نزدیکی به محل ارکستر فیلارمونیک برلین، به انتخاب محل آن کمک شایانی کرد.
ج) بایشایم سنتر (Beisheim Center)
بخش سوم، «بایشایم سنتر» و ساختمان های مجاور آن است که در ضلع شرقی خیابان «ابرت اشترات» (Ebertstraße) قرار دارد. این پروژه به طور کامل توسط تاجر آلمانی «اوتو بایشایم» تأمین مالی شد و شامل دفاتر، فضاهای تجاری و هتل های پنج ستاره لوکس «ریتز کارلتون» و «ماریوت» است.
د) پارک کولونادن (Park Kolonnaden)
بخش چهارم، «پارک کولونادن» است که مجموعه ای از ساختمان ها در امتداد ضلع شرقی محل سابق ایستگاه راه آهن پوتسدامر است و موازی با دایملر-بنز قرار گرفته است. این مجموعه در محل سابق «هاوس فاترلند» ساخته شده و ساختمان اصلی آن که برای چند سال دفتر مرکزی اتحادیه کارگری بزرگ آلمان (ver.di) بود، ۴۵ متر ارتفاع دارد و نمای شیشه ای منحنی آن یادآور شکل آن نماد از دست رفته است.
نقدها و چالش های بازسازی
پروژه بازسازی پوتسدامر پلاتز از همان ابتدا با انتقادات و چالش های زیادی روبرو بود. یکی از اصلی ترین بحث ها، تجاری سازی بیش از حد منطقه و تأثیر آن بر هویت شهری بود. بسیاری معتقد بودند که این توسعه منجر به «آمریکایی سازی» منطقه شده و نتوانسته ارتباط عمیقی با بافت سنتی برلین و زندگی روزمره برلینی ها برقرار کند. نرخ بالای فضاهای خالی اداری و مسکونی در سال های اولیه نیز به این انتقادات دامن می زد.
تصمیم سنای برلین برای تقسیم زمین بین تنها چهار سرمایه گذار بزرگ، در حالی که تعداد زیادی پیشنهاد دیگر ارائه شده بود، باعث تردید و سوءظن شد. قیمت بسیار پایینی که دایملر-بنز برای خرید زمین خود پرداخت، موجب تحقیقات دفتر حسابرسی برلین و اتحادیه اروپا شد که به پرداخت مبلغی اضافی از سوی دایملر-بنز انجامید. همچنین اختلافاتی بر سر کاربری زمین ها وجود داشت؛ به عنوان مثال، وجود یک مرکز خرید بزرگ (آرکادن) که در ابتدا جزئی از طرح ها نبود و با اصرار دیرهنگام سنای برلین اضافه شد، انتقاداتی را در پی داشت.
پوتسدامر پلاتز امروز: جاذبه ها و امکانات برای گردشگران
امروزه پوتسدامر پلاتز به یک مرکز پر رونق تبدیل شده و روزانه حدود ۷۰,۰۰۰ و در آخر هفته ها تا ۱۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده را به خود جذب می کند. این میدان به ویژه برای گردشگران جذابیت های فراوانی دارد و تلفیقی منحصربه فرد از تاریخ، معماری مدرن و امکانات تفریحی را ارائه می دهد.
بهترین فعالیت ها و دیدنی ها
این میدان مجموعه ای از جاذبه ها و امکانات را در خود جای داده است که هر سلیقه ای را راضی می کند:
- پانوراماپونکت (Panoramapunkt) در کولهاف تاور: با استفاده از سریع ترین آسانسور اروپا، به ارتفاع ۱۰۰ متری این برج صعود کنید و از نمای ۳۶۰ درجه ای برلین لذت ببرید. از اینجا می توانید نقاط دیدنی مانند دروازه براندنبورگ، رایشتاگ و برج تلویزیون را مشاهده کنید.
- مرکز خرید آرکادن (Arkaden Shopping Mall): یک مرکز خرید مدرن به طول ۱۸۰ متر که تجربه خریدی لوکس را فراهم می کند.
- موزه فیلم و تلویزیون (Film and Television Museum): برای علاقه مندان به سینما و تاریخ رسانه، این موزه گنجینه ای از اطلاعات و نمایشگاه های جذاب را ارائه می دهد.
- جشنواره بین المللی فیلم برلین (برلیناله): «تئاتر آم پوتسدامر پلاتز» (Berlinale Palast) و سینما «سینماکس» (CinemaxX) مراکز اصلی برگزاری این جشنواره معتبر جهانی هستند. در طول برلیناله، این میدان به کانون توجه سینمادوستان و هنرمندان تبدیل می شود.
- کازینو برلین (Spielbank Berlin): برای علاقه مندان به سرگرمی های شبانه، این کازینو گزینه ای جذاب است.
- مارلین دیتریش پلاتز (Marlene Dietrich Platz): این فضای عمومی زیبا که به نام بازیگر مشهور مارلین دیتریش نامگذاری شده، محلی برای پیاده روی، استراحت و برگزاری رویدادها است.
- فضاهای هنری دایملر کانتِمپرری (Daimler Contemporary): نمایشگاه های هنری مختلف در این فضا، فرصتی برای دیدن آثار هنری معاصر را فراهم می کند.
- پیاده روی معماری: گشتی در اطراف ساختمان های شاخص معماری مانند سونی سنتر و برج دبیس، تجربه ای لذت بخش برای علاقه مندان به شهرسازی است.
رستوران ها و کافه ها
پوتسدامر پلاتز مجموعه ای وسیع از رستوران ها و کافه ها را در خود جای داده است. از فست فودهای سریع گرفته تا رستوران های لوکس با منوهای بین المللی و کافه های دنج برای استراحت و نوشیدن قهوه، گزینه های فراوانی برای هر سلیقه ای وجود دارد. این تنوع، میدان را به یکی از مقاصد محبوب برای صرف غذا و گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرده است.
اقامت: هتل های منطقه
برای اقامت در این منطقه پر جنب و جوش، هتل های لوکس و معتبری در دسترس هستند. هتل هایی مانند «ریتز کارلتون»، «ماریوت» و «هایت» با ارائه امکانات رفاهی عالی، اقامتی فراموش نشدنی را برای مهمانان خود تضمین می کنند.
حمل و نقل عمومی و دسترسی آسان
دسترسی به پوتسدامر پلاتز از طریق سیستم حمل و نقل عمومی برلین بسیار آسان است. ایستگاه های U-Bahn و S-Bahn پوتسدامر پلاتز و همچنین ایستگاه «رگیونال بانهوف» (Regionalbahnhof) برای قطارهای منطقه ای، این منطقه را به تمام نقاط شهر و مناطق اطراف متصل می کنند. علاوه بر این، خطوط متعدد اتوبوس و برنامه های آتی برای احیای خطوط تراموا، دسترسی را بیش از پیش تسهیل می بخشد. برای دارندگان خودروهای شخصی نیز حدود ۵۰۰۰ فضای پارک، از جمله ۳۵۰۰ پارکینگ زیرزمینی، فراهم شده است.
رویدادهای سالانه
پوتسدامر پلاتز میزبان چندین رویداد سالانه مهم است:
- ماراتن برلین: این ماراتن که هر سال در آخرین آخر هفته سپتامبر برگزار می شود، از سال ۲۰۰۱ از مسیر پوتسدامر پلاتز عبور می کند.
- بازار کریسمس (Weihnachtsmarkt) و قطار کریسمس (Weihnachtszug): در ایام کریسمس، این میدان با بازارچه های رنگارنگ و قطار ویژه کریسمس که برای خانواده ها با کودکان تدارک دیده شده، فضای جادویی به خود می گیرد.
پوتسدامر پلاتز امروز، تلفیقی چشمگیر از معماری مدرن و تاریخ غنی، با ارائه جاذبه های متنوع، امکانات رفاهی کامل و دسترسی آسان، به مقصدی بی بدیل برای بازدیدکنندگان و ساکنان برلین تبدیل شده است.
نگاهی به آینده: پوتسدامر پلاتز در مسیر پیشرفت
علی رغم موفقیت های چشمگیر پوتسدامر پلاتز در جذب گردشگر و تبدیل شدن به یک مرکز تجاری و فرهنگی پررونق، بحث های زیادی در مورد میزان موفقیت واقعی و پایداری بلندمدت آن وجود دارد. چالش های اقتصادی جهانی و اقدامات مالکان اصلی آن، دایملر و سونی، که هر دو در سال ۲۰۰۷ مجموعه های خود را به فروش گذاشتند، بر پیچیدگی این ارزیابی افزوده است. این شرکت ها ترجیح دادند به جای مالکیت، فضاها را از مالکان جدید اجاره کنند تا از مسئولیت نگهداری ساختمان ها رها شوند.
در حالی که سطح خیابان های پوتسدامر پلاتز با حضور خریداران در «آرکادن»، مهمانان رستوران ها و کافه ها، تماشاگران تئاتر و سینما، و مسافران ایستگاه ها، گواهی بر یک نقطه کانونی پویا در قلب برلین است، منتقدان به درصد بالای فضاهای اداری و مسکونی خالی اشاره می کنند که حتی بیش از یک دهه پس از تکمیل پروژه ها هنوز پابرجاست. این «عرضه بیش از حد» در بسیاری از نقاط برلین دیده می شود، اما پوتسدامر پلاتز، درست یا غلط، به عنوان نمادی برای برجسته سازی این مشکل به کار رفته است.
یک نقطه ضعف دیگر که در سطح دولتی نیز نگرانی هایی ایجاد کرده، این است که بیشتر بازدیدکنندگان پوتسدامر پلاتز، گردشگرانی هستند که به شهر می آیند و این بدان معناست که چشم انداز اصلی توسعه به عنوان یک عنصر پیونددهنده که خود برلینی ها، و به ویژه برلینی های دو سوی سابق تقسیم بندی شهر را جذب کند، به طور کامل محقق نشده است. انتقاداتی وجود دارد که این توسعه به راحتی با محیط اطراف خود سازگار نشده و برلینی ها در پذیرش آن به عنوان بخشی از شهر خود دچار مشکل هستند. این مسئله تا حدی به بی اعتمادی یا خصومت دیرینه بین برلینی های شرقی و غربی (اوزی ها و وِسی ها) بازمی گردد که هنوز در شهر و سایر نقاط آلمان مشهود است و پروژه های مهندسی و معماری جسورانه به تنهایی نمی توانند این شکاف را از بین ببرند.
با این حال، به طور کلی، پوتسدامر پلاتز توانسته است از طوفان های اقتصادی عبور کند. به عنوان یک مدل و درس مهم در توسعه شهری پس از جنگ، این میدان نمادی از امید و بازسازی است. چشم اندازهای آتی شامل ادامه جذب سرمایه گذاری، بهبود ادغام با زندگی روزمره شهروندان برلینی و تکامل مداوم این منطقه پویا است.
نتیجه گیری: نماد پایداری و نوآوری
پوتسدامر پلاتز، میدانی با پیشینه ای غنی و آینده ای روشن، روایتی مثال زدنی از قدرت پایداری و نوآوری بشر است. این منطقه، که از ویرانه های جنگ جهانی دوم و جدایی دیوار برلین برخاست، امروزه به نمادی برجسته از اتحاد و بازسازی در قلب اروپا تبدیل شده است. معماری پیشرو، فضاهای فرهنگی پویا و مراکز تجاری مدرن، پوتسدامر پلاتز را به مقصدی جذاب و مرکزی برای زندگی شهری در برلین جدید بدل کرده است. این میدان نه تنها پلی فیزیکی، بلکه نمادی از پیوند دوباره شرق و غرب برلین و گواهی بر روحیه انعطاف پذیر مردمی است که توانستند از خاکستر گذشته، شهری نوین را بنا نهند.
آیا تاکنون از پوتسدامر پلاتز دیدن کرده اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پستامادر پلاتز برلین: ۲۰ جاذبه دیدنی و راهنمای کامل سفر" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پستامادر پلاتز برلین: ۲۰ جاذبه دیدنی و راهنمای کامل سفر"، کلیک کنید.