قوانین نظارتی به‌درستی انجام نمی‌شوند که حوادث بسیارند

قوانین نظارتی به‌درستی انجام نمی‌شوند که حوادث بسیارند

یکی از مسئولان ایمیدرو تاکید کرد: در حوزه نظارت و ایمنی، قوانین، مقررات و ساختارهای نظارتی باید قدرت حمایت و اجرا را داشته باشند. اما متاسفانه قانون به درستی اجرا نمی شود و شاهد موارد ایمنی مختلف در معادن هستیم.

به گزارش هنر مدرسه، علی بهمنی، رئیس بازرسی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 64 تا 70 واحد از این معادن متعلق به شرکت های تابعه و زیرمجموعه سازمان ایمیدرو است، گفت: گفت: امسال 64 واحد معدنی و صنعت معدن به طور مستقیم زیرمجموعه ایمیدرو قرار دارد. دفتر ایمنی در ایمیدرو (HSEE) یک نقش سیاست گذاری و یک نقش برنامه ریزی و نظارت برای تعیین مشکلات واقعی دارد.

وی در ادامه گفت: در حسابرسی مشکلات را در حوزه های مختلف شناسایی و سیاست ها و برنامه ریزی ها را تدوین می کنیم. امکانات پژوهشی نهادی در واقع به ما کمک می کند. خوشبختانه در سه چهار سال گذشته هر مدیر ارشدی که به ایمیدرو سات آمد نگاه ویژه ای به حوزه HSEE داشت و نه تنها محدودیتی برای این حوزه ایجاد نکرد، بلکه اعلام کرد که سازمان از آن حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. این دیدگاه حداقل از سال 2014 در سازمان ایمیدرو حاکم بوده است.

این کارشناس ارشد ایمیدرو گفت: قوانین نظارتی به درستی اجرا نمی شود و به همین دلیل شاهد اتفاقات زیادی در این حوزه هستیم. در 10 سال گذشته، تعداد حوادث ناشی از اشتباهات در اقدامات ایمنی کم نیست و شمارش آنها فهرست بلندبالایی خواهد بود. لذا با حضور وزارتخانه راه اندازی مرکز سیستم امنیتی و رعایت ضوابط ضروری است.

بهمنی خاطرنشان کرد: این زمانی است که از سازمان های دانش بنیان در بحث حفاظت از مین و سایر حوزه ها استفاده می کنیم. به عنوان مثال، یک موضوع مهم در بخش معدن، بحث استخراج معادن روباز و در واقع کامیون کمپرسی بود. ما یک قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه خواجه نصیرالدین و در واقع با شرکت شبیه ساز تکمیل کردیم و من برای اولین بار در طول بومی سازی یک شبیه ساز کمپرسی ساختیم. بحث شبیه سازها و افزایش مهارت اپراتورها در واقع بحث بسیار مهمی در زمینه استخراج روباز بود.

وی با اشاره به وزارت کار به عنوان بزرگترین کارفرمای معدن، خاطرنشان کرد: معادن عمده زیر نظر وزارت کار و شستا هستند. نکته مهم در اینجا این است که وضعیت حوادث معدنی باید پیگیری شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت کار به عنوان نهاد نظارتی ایمنی معادن وارد بخش خصوصی ایمنی معادن شوند. ایجاد مرکز سیستم ایمنی با حضور وزارتخانه باید طبق قانون رعایت شود تا شاهد حوادث در معادن نباشیم.

به گفته کارشناس ارشد ایمیدرو، سازمان ایمیدرو در یک سال حداقل سه دوره ارتقاء در سطح سازمان برگزار کرده است. علاوه بر این، دوره های آموزشی مکرر برگزار می کنیم. برای تهیه منابع آموزشی ایمنی در حوزه کارگری، متخصصان حوزه معدن گردآوری و با گفتگو با وزارت کار، مرکز تحقیقات حفاظت از منابع آموزشی برای مقایسه استانداردها، قوانین و الزامات ایجاد شد. ایمنی معدن در کشورهای دارای کشورهای توسعه یافته به صورت یک کتاب قوانین است. مسائل معدن بر اساس قوانین ایمنی کشور توسعه یافته مقایسه شده و محدودیت ها مورد بحث قرار می گیرند. این کتاب اکنون برای استفاده سازمانی آماده است. فعالیت های گسترده ای در حوزه منابع انسانی در سازمان انجام می شود.

کارشناس ارشد ایمیدرو در پایان با اشاره به تشکیل کمیته ایمنی معادن از سال 1392 خاطرنشان کرد: این کمیته در وزارت ایمنی تشکیل شد و ساخت 6 پایگاه امداد و نجات را به عهده گرفت. ایمیدرو در دهه 1400 شروع به ساخت پایگاه کرد و اکنون تعدادی از آنها در حال بهره برداری هستند.

پایان خبر هنر مدرسه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قوانین نظارتی به‌درستی انجام نمی‌شوند که حوادث بسیارند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قوانین نظارتی به‌درستی انجام نمی‌شوند که حوادث بسیارند"، کلیک کنید.