انواع آریتمی یا تپش قلب در دوران بارداری کدام‌اند؟

آریتمی قلبی یکی از انواع بیماری‌های قلبی است که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله فشار خون بالا و عدم تعادل در الکترولیت‌های بدن اتفاق بیفتد. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش استرس و اجتناب از محرک‌هایی مانند استرس و اضطراب شدید به می تواند به مدیریت و پیشگیری از بی‌نظمی ضربان قلبی کمک می‌کند. اگر دچار بیماری آریتمی قلب خصوصا تپش قلب در بارداری هستید، این مقاله می تواند به شما کمک کند.

انواع آریتمی یا تپش قلب در دوران بارداری کدام‌اند؟

بیماری آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی قلب یعنی چه؟ اصطلاح آریتمی از یک واژه‌ی یونانی ریشه می‌گیرد. “آ” به معنای فقدان است بنابراین آریتمی یعنی از‌دست‌دادن ریتم. در واقع آریتمی نوعی بیماری قلبی به معنای بی‌نظمی در “سرعت” یا “ریتم” ضربان قلب است که با الکتروکاردیوگرام یا ECG قابل تشخیص است. 

علائم آریتمی قلبی چیست؟ (نشانه های ضربان قلب نامنظم)

ضربان نامنظم قلب نشانه چیست؟ در بیشتر مواقع کژآهنگی قلب ساکت هستند و علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است خطر سکته مغزی یا ایست قلبی را افزایش دهند. در ایالات متحده، سالانه بیش از ۸۵۰/۰۰۰ نفر به علت آریتمی در بیمارستان بستری می‌شوند. و کودکان گاهی مستقیما به قلب مرتبط نبوده و به همین دلیل این نشانه‌ها جدی گرفته‌نمی‌شود.

پزشک می‌تواند با گرفتن نبض یا از طریق الکتروکاردیوگرام (ECG) ضربان قلب نامنظم را هنگام معاینه بدنی تشخیص‌دهد. علائمی که در افراد مبتلا به آریتمی دیده‌می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • (فرد افزایش ضربان قلب یا تکان‌خوردن در قفسه سینه را احساس می‌کند. برخی افراد این احساس را تجربه می‌کنند که گویی قلب در حال دویدن یا کنده‌شدن از قفسه سینه است).
  • ضربان قلب خیلی آهسته
  • ضربان قلب نامنظم
  • مکث بین ضربان‌های قلب
  • احساس فشار و ناراحتی در قفسه سینه
  •  آریتمی قلبی و سرگیجه
  • غش
  • تنگی نفس
  • ضعف یا خستگی
  • اضطراب
  • تعریق فراوان.

اگر به طور ناگهانی یا به طور مکرر هر یک از علائم بالا را تجربه‌کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. زیرا برخی از انواع آریتمی‌ها می‌توانند کشنده باشند.

۱. علائم آریتمی قلبی در زنان و مردان چیست؟

علایم آریتمی قلبی در زنان معمولا همانند مردان است و چندان تفاوتی در این دو جنس مشاهده نمی‌کنید. افرادی که علائم آریتمی قلبی دارند، برای درمان آن باید به دکتر مراجعه کنند. علائم آرتیمی در زنان همانند مردان شامل تعریق، سرگیجه، تپش قلب، خستگی و بی‌انرژی بودن است. البته که این علائم را در مطلب قبلی هم توضیح دادیم.

۲. علائم آریتمی قلبی در کودکان

نامنظم بودن ضربان قلب می‌تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قراردهد , تشخیص آن به سن کودک بستگی دارد. اگر فرزند شما در سن بلوغ باشد، علائم تپش قلب نامنظم یا ضربان اضافه قلب مانند سبکی سر یا احساس بال‌زدن در قفسه سینه را تجربه خواهد کرد. دررابطه‌با نوزادان و کودکان خردسال علائمی مانند رنگ‌پریدگی پوست، تحریک‌پذیری و بی‌علاقگی به خوردن غذا، زنگ خطر محسوب می‌شوند.

۳. علائم آریتمی قلبی در بارداری

علائم ضربان نامنظم قلب در بارداری ممکن است شامل تپش قلب، سرگیجه و سبکی سر، تنگی نفس، ناراحتی یا درد قفسه سینه، خستگی و غش باشد. در صورت بروز آریتمی قلبی pvc در دوران بارداری برای اطمینان از ایمنی مادر و جنین مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

۴. آیا آریتمی و ضخیم شدن دیواره قلب به هم مرتبط هستند؟

در برخی موارد، آریتمی و می‌توانند مرتبط باشند. یکی از علل احتمالی آریتمی، کاردیومیوپاتی یا بزرگ شدن عضله قلب است که سیگنال‌های الکتریکی در قلب را مختل کرده و منجر به ریتم نامنظم می‌شود.

۵. ضربان قلب نامنظم و بزرگ شدن قلب

آریتمی گاهی اوقات می تواند با بزرگ شدن قلب همراه باشد. فشار خون بالا، مشکلات دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است. در صورت مشاهده علائم ضربان قلب نامنظم یا مشکوک به بزرگ شدن قلب برای تعیین علت زمینه‌ای حتما به متخصص قلب مراجعه کنید.

تپش قلب در دوران بارداری چیست؟

از رایج‌ترین مشکلات  ممکن است برای مادر باردار رخ دهد، احساس تتپش قلب در اوایل بارداری و جنسیت است. تپش قلب و بالا رفتن تعداد ضربان قلب در خانم  باردار به دلایل مختلفی می‌تواند بروز کند. در واقع، دلیل اصلی بروز این اختلال  قلبی، تغییرات فیزیولوژیکی است که در قلب مادران باردار به وجود می‌آید.

البته این تغییرات در عمده موارد کاملا طبیعی و عادی است و خطری برای مادر و جنین ندارد. با این حال، در برخی موارد که تشدید ضربان از یک کانون آریتمی نهفته ناشی می‌شود، می‌تواند خطرآفرین باشد. به طوری که می‌تواند حتی شخص را مستعد ابتلا به آریتمی‌های قلبی کند.

بر اساس آمار به دست آمده، در حدود ده تا دوازده درصد از مرگ و میرها در دوران بارداری به بروز بیماری‌های قلبی در این گونه افراد مربوط می‌شود. به همین دلیل نباید این موضوع را کم اهمیت دانست و لازم است به محض احساس تپش قلب در دوران بارداری به یک متخصص قلب و عروق و آریتمی مراجعه نمود.

هر چند در بسیاری از موارد، با توجه به توصیه‌های پزشک متخصص و یا استراحت می‌توان این دوران را به سلامت و به دور از نگرانی پشت سر گذاشت.

تپش قلب در دوران بارداری چگونه بروز می‌کند؟

احساس تپش قلب در دوران بارداری یک امر نسبتا طبیعی و خوش خیم قلمداد می‌شود؛ البته تا زمانی که بررسی‌های تخصصی عامل دیگری را نشان ندهد. در طی فرایند بارداری، یک مادر باردار ممکن است به یکی از حالت‌های زیر دچار شود:

  • تاکی کاردی سینوسی یا تند شدن ضربان قلب
  • ایجاد ضربان‌های زودرس ناشی از دهلیزها
  • ایجاد آریتمی ناشی از کانون‌های نهفته که تاکنون شناسایی نشده‌اند

در دو مورد اول، معمولا پزشک متخصص با ارائه چند توصیه مناسب و کاربردی به بهبود وضعیت بیمار کمک خواهد کرد. زیرا ضربان‌های زودرس ناشی از دهلیزها و یا بالا رفتن ضربان قلب (تاکی کاردی) اختلالی در روند بارداری افراد ایجاد نخواهد کرد.

یعنی بیمار تنها با استراحت و بالا بردن قدرت تحمل خود می‌تواند این دوران را به خوبی پشت سر بگذارد. معمولا توصیه‌های پزشک در این گونه موارد نگرانی را از مادر باردار و خانواده او دور خواهد کرد. اما شرایط ایجاد شده در حالت سوم خطرناک بوده و نباید به حال خود رها شود.

علت تپش قلب در بارداری چیست؟

تپش قلب در بارداری نشانه چیست؟ تپش قلب در دوران بارداری یک حالت شایع و طبیعی است که تقریبا همه مادران  آن را تجربه می‌کنند. تغییرات فیزیولوژیکی که در قلب مادران باردار به وجود می‌آید، عامل اصلی بروز تپش قلب در دوران بارداری است. با این حال، عوامل مادرزادی ناشناخته و یا جراحی‌های ناشی از دوران کودکی نیز می‌توانند عامل این نوع تپش‌ها باشند. این گونه عوامل در موارد نادری ممکن است به آریتمی‌های قلبی منجر شوند.

اما این که چرا بانوان باردار مستعد ابتلا به آریتمی‌های قلبی هستند و یا اینکه چرا بروز آریتمی در دوران بارداری بیشتر است، سوالات مهمی هستند که باید به آن ها پاسخ داد. در ادامه عوامل منجر به ایجاد تپش قلب در دوران بارداری و اهمیت ایجاد آریتمی‌های قلبی در تپش قلب در اوایل بارداری و جنسیت را توضیح خواهیم داد.

تپش قلب در دوران بارداری ؛ بالا رفتن حجم پلاسمای خون

اولین و مهم‌ترین تغییر فیزیولوژیکی که در بدن مادران باردار رخ می‌دهد، افزایش حجم پلاسما و مقدار خون موجود در بدن است. به این معنا که حجم پلاسمای خون یک زن باردار حدود 40 درصد نسبت به دوران عادی بیشتر می شود.

در نتیجه، مقدار مقاومت رگ‌ها کاهش پیدا کرده و در نهایت گشاد شدگی رگ‌ها را در پی خواهد داشت. این افزایش حجم خون و بازتر شدن عروق خونی در دوران بارداری امری عادی محسوب می‌شود. علت این حالت افزایش برون دهی قلب و خونرسانی صحیح و کافی به جفت و جنین است تا رشد آن به صورت طبیعی انجام گیرد. به این ترتیب، افزایش تپش قلب در دوران بارداری با این شرایط کاملا عادی خواهد بود.

تپش قلب در دوران بارداری‌؛ اختلال الکتریکی در دهلیزها

افزایش حجم پلاسما در دوران حاملگی باعث وارد شدن  فشار اضافی بر روی قسمت‌های مختلف ساختمان قلب از جمله دهلیزها و جدار دهلیزها، می‌گردد. در اصل، سلول‌های دهلیزهای قلب، تحت کشیدگی اضافی و فشار قرار می‌گیرند.

ایجاد این کشیدگی‌ها باعث می‌شود تا برخی کانال‌های یونی موجود در جدار دهلیزها (موسوم به میوسیت‌ها) تحریک گردند. این نوع تحریک‌ها به معنای ایجاد اختلال الکتریکی در جدار دهلیزها خواهد بود. البته لازم است بدانید که در بطن‌ها نیز اتفاق مشابه می‌افتد. با این حال، سهم این نوع اختلالات الکتریکی ناشی از بطن‌ها بسیار کمتر از سهم دهلیزها خواهد بود.

یکی از پارامترهای مهم در بحث آریتمی‌های قلبی، زمان تحریک ناپذیری نام دارد. تغییرات الکتریکی ایجاد شده در دهلیزها باعث می‌شود تا سرعت هدایت خون در عضله دهلیزی کاهش پیدا کند. این اختلال باعث کوتاه‌تر شدن زمان تحریک ناپذیری شده و تعداد ضربان افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه، ایجاد آریتمی در دهلیزها و تپش قلب در دوران بارداری را در پی خواهد داشت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انواع آریتمی یا تپش قلب در دوران بارداری کدام‌اند؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انواع آریتمی یا تپش قلب در دوران بارداری کدام‌اند؟"، کلیک کنید.