ذهن‌های بسته، عامل طلاق‌های یک‌طرفه

ذهن‌های بسته، عامل طلاق‌های یک‌طرفه

هنر مدرسه:

اگرچه شهرام وزیری، روانشناس معتقد است که موضوع طلاق و اقدامات آن را نباید از منظر توافقی یا یکجانبه گرایی نقد کرد و آمار نمی تواند راهنمای مقابله با آن باشد، اما به طور کلی به این آمار نگاه کنید، شاید برای درک عمق و شدت آن مشکلات جامعه را حل کرد.

در حال حاضر آمارها نشان می دهد که در سال گذشته (1402) به طور کلی 201 هزار و 468 مورد طلاق در بانک اطلاعات جمعیت کشور به ثبت رسیده است. در سال 1400 اعلام شد که حدود 80 درصد طلاق ها به صورت توافقی انجام می شود. اما ظاهرا این رقم ثابت نمانده و رو به کاهش است. چندی پیش معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، ابوالفضل نیکوکار از کاهش 41 درصدی طلاق توافقی در تهران خبر داد و گفت: در سال 1401 طلاق توافقی 4 درصد کاهش و در سال 1402 کاهش داشته است. 41 درصد کاهش یافته است. در حالی که این خبر خوشحال کننده و امیدوارکننده به نظر می رسید، در بخشی دیگر از سخنان وی حکایت از تهدید دیگری داشت. «طلاق یکطرفه» روش جدیدی است که این روزها برای پایان دادن به زندگی مطرح شده و رو به افزایش است.

طلاق یکطرفه چیست؟

در طلاق یک طرفه قراردادی بین زوجین وجود ندارد و هر یک از طرفین طلاق حقوق خود از قبیل مهریه، حضانت فرزند و … را مطالبه می کنند. به همین دلیل فردی که تقاضای طلاق یک طرفه می کند باید مدارک لازم و کافی را تهیه و به دادگاه ارائه کند. سپس با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده، دادسرا شرایط طلاق از زن یا طلاق از مرد را بررسی و در نهایت حکم طلاق تعیین کننده حقوق هر یک از طرفین را صادر می کند. در طلاق یک طرفه این امکان وجود دارد که زوج در جلسات دادگاه و جلسات مشاوره شرکت نکند و از حمایت لازم برای رسیدگی به پرونده طلاق برخوردار نشود.

طلاق یک طرفه؛ به دلیل خود محوری انسان

دکتر شهرام وزیری روانشناس در گفتگو با زمزم درباره دلایل طلاق یکطرفه گفت: این اتفاق نشان می دهد که اکنون گفت وگوی زن و شوهر متوقف شده و به جای توافق و سازش سعی در انجام آن دارند. معرفی قانون. در یک دعوی حقوقی و مشکلات بین فردی قوانین خودشان است.

تعویض به جای تعمیر!

یکی از ریشه های عدم تاب آوری و سازش که بسیاری از روانشناسان آن را عامل طلاق و جدایی در جامعه امروزی می دانند، به نحوه تربیت انسان از دوران کودکی برمی گردد. مشکلی که وزیریو در مورد آن می گوید: متاسفانه ما جوانان خود را برای تعمیر و نگهداری آموزش نداده ایم، بلکه برای تعویض و دور انداختن آموزش داده ایم. جوانان امروزی احساس می کنند که برای تعمیر و ترمیم یک چیز نیازی به پرداخت هزینه ندارند، اما می توانند چیز دیگری را بدست آورند! اگر این به خودی خود مشکل ساز است، زیرا به عنوان مثال، اگر فردی رانندگی بلد باشد، همان ماشین را می راند، اما به جای اینکه مهارت های رانندگی خود را بهبود بخشد، تصادف می کند و دائماً تغییر ماشین کمکی به او نمی کند و همیشه برمی گردد. به همان نقطه شروع

جامعه خشونت آمیز باعث طلاق می شود

این روانشناس فرهنگ را دومین دلیل افزایش طلاق در کشور می داند. به گفته وی، متاسفانه امروز جامعه ما در حال تبدیل شدن به خشونت است. گرانی و عدم قدرت خرید مردم زمینه شکست را فراهم می کند و این در قالب رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت آمیز از جیب بری و دزدی گرفته تا طلاق خواهد بود! بنابراین یکی از راه‌های بهبود این معضل، کشف جنبه‌های زیان‌بار رفتار انسان است که باید از طریق رسانه‌ها، جنبه‌های مختلف آن را آگاه و آموزش داد. همچنین ساخت فیلم های خانوادگی با محوریت آموزش مهارت های زوجین نیز در این زمینه بسیار موثر است.

مشکل اول، آخرین راه!

اگرچه طلاق در دین ما جایز است، اما از آن به عنوان زشت ترین و منفورترین حلال خداوند نیز یاد شده است. به گفته وزیری، به دلیل اذن شرعی این موضوع، زوجین با اولین اختلاف عاطفی و بی سلیقه ای، بلافاصله به فکر آخرین راه نباشند، زیرا باعث می شود با اولین مشکل، افراد با درک نامناسب از این موضوع، آخرین راه را انتخاب کنند. .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ذهن‌های بسته، عامل طلاق‌های یک‌طرفه" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ذهن‌های بسته، عامل طلاق‌های یک‌طرفه"، کلیک کنید.