استفاده از ناوگان هوایی نیروهای مسلح برای اطفاء حریق در جنگل‌ها

استفاده از ناوگان هوایی نیروهای مسلح برای اطفاء حریق در جنگل‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بالگردهای نیروهای مسلح با هماهنگی وزارت دفاع در هر جا که نیاز به اطفای حریق هوایی باشد؛ حضور دارند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

محمدحسن در گفت وگویی که با هنر مدرسه انجام داد، نام برد وی با اشاره به آتش سوزی های اخیر در برخی از مراتع غرب و جنوب غرب کشور گفت: همه ساله در فصل تابستان شاهد آتش سوزی های گسترده در مناطق غربی کشور هستیم. زیرا منطقه بارندگی خوبی دارد و مراتع به وفور رشد می کند که با کوچکترین جرقه این چرا شعله ور می شود و گاه زمین های زیادی را در بر می گیرد. به همین دلیل تقریباً هر روز با آتش سوزی در این مراتع مواجه می شویم.

وی افزود: اگر این آتش سوزی ها در مکان هایی اتفاق بیفتد که با نیروی انسانی قابل مهار و اطفاء باشد; نیروهای متخصص اعزام می شوند، اما اگر از این مناطق صعب العبور باشد، باید از بالگرد استفاده کنیم.

نامی می گوید: عموماً هر سازمان یا سازمانی مسئول اطفای حریق است. بستگی به محل آتش سوزی دارد. به عنوان مثال، آتش نشانی ها زیر نظر شهرداری ها هستند و در واقع فقط در شهرها مسئولیت و مأموریت دارند. همچنین در صورت آتش سوزی در فرودگاه ها، مراکز صنعتی، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و … این مراکز معمولا دارای آتش نشانی های ویژه بوده و آتش را در محل خاموش می کنند.

وی با اشاره به آتش سوزی جنگل ها و مراتع افزود: برخی آتش سوزی ها در خارج از شهرها و مراکز تخصصی نیز رخ می دهد. مانند زمانی که جنگل یا مرتع آتش می گیرد; در حال حاضر اطفای آن بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است. این سازمان با استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی به جستجوی آتش سوزی در مناطق مختلف جنگلی و مرتعی می پردازد و در صورت مشاهده آتش سوزی را به سازمان مدیریت بحران گزارش می دهند تا از «یگان آتش نشانی هوایی» استفاده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از آنجایی که نهادهای کشورمان مانند وزارت دفاع، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و هلال احمر دارای بالگرد هستند و هر سازمانی که نیاز داشته باشد قابل استفاده است. هلیکوپتر با هماهنگی وزارت دفاع. «مرکز ملی کنترل آتش» در وزارت دفاع تشکیل شده و مسئولیت هماهنگی بین نیروهای مسلح و سایر نهادها را بر عهده دارد. به این ترتیب که در صورت نیاز به بالگرد در آتش سوزی، سازمان مدیریت بحران کشور به این مرکز اطلاع می دهد و با هماهنگی آنها از بالگردهای سازمان های مختلف بر حسب نوع نیاز استفاده می شود.

نامی گفت: در آتش سوزی های اخیر از بالگردهای وزارت دفاع، سپاه و ارتش برای اطفای حریق استفاده شد. در این هلیکوپترها آب را داخل تانک های بزرگ می ریزند و آن را روی آتش می اندازند. سپاه پاسداران علاوه بر هلیکوپتر، یکی از هواپیماهای غول پیکر ایلوشین خود را به هواپیمای آتش نشانی تبدیل کرده است که برای آتش سوزی های بزرگ استفاده می شود. این هواپیما می تواند مقادیر زیادی آب از دریاچه گرفته و روی پوسته بریزد و در نتیجه روند اطفای حریق را تسریع کند.

وی با اشاره به بالگردهای جمعیت هلال احمر گفت: به طور کلی بالگردهای هلال احمر عمدتاً برای جابجایی پرسنل و تجهیزات و سایر بالگردها برای اطفای حریق استفاده می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به اینکه آمار آتش سوزی مراتع در فصل تابستان در غرب کشور زیاد است؛ در استان های غربی مانند لرستان، ایلام، خوزستان و کرمانشاه همواره پنج فروند بالگرد را در حالت آماده باش قرار می دهیم و در صورت نیاز به سرعت به منطقه اعزام می شوند.

نامی بیان کرد: در حال حاضر استفاده از بالگرد برای اطفای حریق مشکلی ندارد و اقدامات لازم به خوبی در حال انجام است.

پایان خبر هنر مدرسه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استفاده از ناوگان هوایی نیروهای مسلح برای اطفاء حریق در جنگل‌ها" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استفاده از ناوگان هوایی نیروهای مسلح برای اطفاء حریق در جنگل‌ها"، کلیک کنید.