کافی شاپ بچه های اوتیسم

ممکن است برای شما هم باورنکردنی به نظر برسد، اما افراد اتیسمی و سندرم داون در 11 اردیبهشت ماه سال 97 با نام دانتیسم در میدان ونک، خیابان ونک، پاساژ آیینه، طبقه اول افتتاح کردند. دانتیسم مخفف دو کلمه سندرم داون و اتیسم است. لباس مرد عنکبوتی کوچولو با توجه به تحلیل داده های جمع آوری شده از عملکرد قبلی، بهبودهای مهمی در طراحی و کارایی داشته است . این کافه اولین کافی شاپ خودگردان افراد اتیسم (اوتیسم) و سندرم داون کشور و است که با حمایت بهزیستی استان و اعطای تسهیلات و کمک ده خانواده این عزیزان افتتاح شده است. برای سهیم شدن در موفقیت این عزیزان پیشنهاد می کنیم حتما به این کافه سر بزنید، ضمن اینکه کسانی که برای اولین بار به این کافه رفتند، اظهار رضایت کردند و به همت این بیماران دست مریزاد گفتند. این افراد مدت زیادی تحت آموزش درمانگر برای آموختن مهارت های حرکتی ذهنی بوده اند.

کافی شاپ بچه های اوتیسم

کافی شاپ بچه های اوتیسم

به گفته مسیولان سازمان بهزیستی، به ازای هر 65 تولد زنده، یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم قابل شناسایی است و اوتیسم یک یا معلولیت نیست، بلکه طیف گسترده ای از اختلالاتی رفتاری از جمله در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است. آماری از مبتلایان به اختلال سندروم دان ، چندان دقیق در دست نیست، اما افراد مبتلا دارای نشانه های بیماری سندروم دان تفاوت شیارهای کف دست، چشم های مورب، فاصله زیاد بین دو چشم، گردن های کوتاه و…هستند. این دو گروه از معلولان نیازمند حمایت های اجتماعی بوده و در این راستا باید خانواده های آن ها نیز حمایت شوند، چراکه اغلب این خانواده ها به ویژه دارای کودکان اوتیسم، کودکان شان را از خانه بیرون نمی آورند، چون خجالت می کشند.

کسی هم از علایم این بیماری ها خبر ندارد، در نتیجه خانواده ها از حضور در میان جمع، خودداری می کنند. محمدرضا اسدی، معاون امور توان بخشی بهزیستی استان تهران؛ با اشاره به اینکه یکی از مشکلات معلولان کشور ما خانه نشینی است و باید معلولان هم مانند سایر افراد جامعه در متن جامعه حضور فعال داشته باشند، گفت: بر همین اساس و با هدف فرهنگ سازی در این زمینه اولین کافه معلولان اوتیسم و داون در تهران افتتاح می شود. وی با اشاره به اینکه این اولین کافه در منطقه خاورمیانه است که توسط معلولان مبتلا به اوتیسم و داون اداره می شود، گفت: این کافه با حمایت اداره کل بهزیستی استان تهران افتتاح می شود و 10 نفر از معلولان اوتیسم و داون در آن مشغول کار خواهند بود.

اسدی با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی در راستای شناخت بهتر جامعه از معلولان صورتگزارش اختصاصی زندگی سلام از کافه ای که این روزها حسابی خبرساز شده کافه دانتیسم، به میزبانی بچه های سندروم داون و اوتیسم در دل هیاهو و شلوغی های شهر تهران، به تازگی کافی شاپی افتتاح شده که پرجنب و جوش، متفاوت و دوست داشتنی است. کافه «دانتیسم» در خیابان ونک تهران، این روزها شلوغ و گرم و پرهیاهوست.کافه ای که پرسنلش افراد متفاوتی نسبت به دیگر کافه ها هستند. طراحی لباس ونوم بچه گانه باید به گونه ای باشد که به اندازه کافی محافظت از بدن در مقابل سرما و گرما را انجام دهد . «کافه دانتیسم» با استفاده از کادری متشکل از نوجوانان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم، این روزها مورد توجه قرار گرفته است. امروز به این کافه رفتیم تا حال و هوایش را با شما به اشتراک بگذاریم.

اختلاف به معنی نقص نیست همیشه اختلاف به معنی نقص نیست. دانتیسم یک کافه است با کلی اختلاف!» این شعار بر و بچه های کافه دانتیسم است. پیش از ورود به این کافی شاپ، باید بدانید قرار نیست در محیطی دنج و آرام بنشینید و منویی مفصل با خوردنی های متنوع جلوی شما قرار بگیرد. فضای کافه دانتیسم، کوچک اما پر هیاهو و سرشار از حس زندگی است. دیوارهای کافه با نقاشی های کارمندانش که همان افراد مبتلا به سندروم داون و اوتیسم هستند، تزیین شده و در گوشه ای از کافه، ساز کیبوردی مشاهده می شود که بچه ها، به نوبت از آن استفاده می کنند تا فضا را از آموخته های موسیقایی خود آکنده کنند. بعد از اجرای هر قطعه، فضا پر می شود از طنین صدای دست هایی که با عشق و لبخند، بچه های کافه دانتیسم را تشویق می کنند.

زنی با دغدغه ای متفاوت… در سال 1395، آیلین آگاهی، زنی که جنس دغدغه اش با برخی از ما متفاوت است، طرح «کافه داون» را به سازمان بهزیستی ارایه داد و توانست مجوز این کافی شاپ را دریافت کند. سازمان بهزیستی نیز اعلام کرد که از صفر تا صد این طرح حمایت می کند. امروز، نتیجه تلاش های خانم آگاهی و حمایت سازمان بهزیستی و همکاری خانواده های فرزندان مبتلا به  سندروم داون و اوتیسم، در قالب «کافی شاپ دانتیسم» نمود پیدا کرده است. آیلین آگاهی، سال ها مربی موسیقی بچه های سندروم داون و اوتیسم بوده و اکنون با عنوان «مربی شغلی» در این کافی شاپ مشغول به کار است و وظیفه آموزش به بچه ها را به عهده دارد تا زمانی که آن ها راه و رسم کار را به طور کامل آموخته و توانایی مستقل شدن به دست بیاورند.

او در گفت وگو با ما اصلی ترین هدف از تاسیس چنین فضایی را دیده شدن بچه های مبتلا به سندروم داون و اوتیسم می داند. به عقیده خانم آگاهی، کار کردن بچه ها در کنار هم، مانع از این می شود که مردم آن ها را نادیده بگیرند و درباره آن ها قضاوت های بی مورد کنند و وجود چنین محیطی سبب می شود تا جامعه با عنوان «کم توان» از این کودکان یاد نکند. یادمان نرود که کافه دانتیسم فقط یک کافه نیست، بهانه ای است که بتوان با آن به خود و دنیا ثابت کنیم که هر کاری از همه ما بر می آید. دانتیسمی ها چگونه کار می کنند؟ نوجوان، اعضای اصلی کافه را تشکیل می دهند که شش نفر از آن ها سندروم داون و چهار نفر مبتلا به اوتیسم هستند.

آن ها با کمک خانواده هایشان، مبلغی را روی هم گذاشته و این کافه را تاسیس کردند و ماهانه درآمد کافه بین آن ها تقسیم شده و به حسابشان واریز می شود. برای خرید لباس مرد عنکبوتی سیاه باید از فروشگاه های مخصوص خرید کنید . تعداد اعضای کافه در ابتدا قرار بود 10 نفر باشد، اما اکنون حدود 25 نفر در این فضا به نوبت مشغول کار هستند. خانم آگاهی در توصیف شرایط کار می گوید: «برخورد مردم و مراجعه کنندگان در این مدت کم، بسیار خوب، صمیمی و حمایتگر بوده است. هرچند بچه ها خرابکاری هایی هم داشته اند. شکستن ظروف توسط بچه ها، اشتباه بردن سفارش ها، نبردن منو برای مشتری ها و… از جمله اشتباهاتی است که پیش آمده ولی کسی به دل نمی گیرد.»

منوی این کافه خیلی مختصر است: قهوه، نسکافه، چای و آب پرتقال. قرار بر این است که تا ماه رمضان بچه ها فقط از مشتریان پذیرایی کنند و بعد از این ماه، همه کار کافه با خود بچه ها خواهد بود و هیچ نیروی خارجی به آن ها کمک نخواهد کرد. از گرفتن سفارش تا آماده کردن خوراکی ها و پذیرایی از مشتریان را فقط خود بچه های دانتیسم انجام خواهند داد.  می گیرد، تصریح کرد: در استان تهران چهار هزار خانواده اوتیسم داریم، حضور این خانواده ها در این کافه موجب امیدواری آن ها می شود و آن ها می بینند که با توان بخشی بچه های آن ها هم می توانند آینده خوبی در اجتماع داشته باشند. در میان این بچه ها، بچه های پیانیست و نوازنده نیز هستند که هنر خود را در این کافه به نمایش می گذارند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کافی شاپ بچه های اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کافی شاپ بچه های اوتیسم"، کلیک کنید.