هشدار دانشمندان: زمین در حال غرق شدن در زباله‌های پلاستیکی است

دانشمندان هشدار می دهند: زمین در زباله های پلاستیکی غرق می شود

یک مطالعه جدید دانشگاهی نشان می دهد که جهان سالانه 57 میلیون تن آلودگی پلاستیکی تولید می کند که بیش از دو سوم آن ناشی از کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری هنر مدرسه به نقل از IE، اکنون محققان دانشگاه لیدز نسبت به پیامدهای گسترده این فاجعه زیست محیطی فزاینده هشدار می دهند.

تصویری جهانی از زباله های پلاستیکی

یک مطالعه جدید میزان آلودگی پلاستیک تولید شده توسط بیش از 50000 شهر در سراسر جهان را مقایسه کرد و محققان دانشگاه لیدز تخمین زدند که سالانه 52 میلیون تن زباله پلاستیکی در فضای باز باقی می ماند. این مقدار برای پر کردن پارک مرکزی شهر نیویورک تا ارتفاع ساختمان امپایر استیت کافی است.

برخلاف پلاستیک‌هایی که به محل‌های دفن زباله ختم می‌شوند یا به درستی سوزانده می‌شوند، این تحقیق بر روی پلاستیک‌هایی تمرکز دارد که با بی‌احتیاطی در محیط‌های باز دور ریخته می‌شوند یا می‌سوزند و خطرات زیست‌محیطی جدی را پشت سر می‌گذارند.

پروفسور کاستاس ولیس، که این تحقیق را از دانشگاه لیدز رهبری می‌کرد، تاکید کرد که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، خدمات جمع‌آوری زباله عمومی در مدیریت صحیح پلاستیک‌ها شکست خورده‌اند. آسیای جنوب شرقی و جنوب صحرای آفریقا به عنوان بدترین متخلفان ظاهر شدند که در درجه اول به دلیل نبود سیستم های دفع زباله برای 15 درصد از جمعیت جهان است.

آلوده ترین شهر پلاستیکی جهان

از جمله بدترین شهرهای آلوده کننده پلاستیک شناسایی شده می توان به لاگوس در نیجریه، دهلی نو در هند و لواندا در آنگولا اشاره کرد.

هند با تولید سالانه 10 میلیون تن زباله پلاستیکی در صدر فهرست جهانی قرار دارد که بیش از دو برابر تولید سایر کشورها مانند نیجریه و اندونزی است.

چین که اغلب به دلیل ردپای زیست محیطی اش مورد انتقاد قرار می گیرد، به طور شگفت انگیزی در رتبه چهارم قرار دارد، اما پیشرفت قابل توجهی در رسیدگی به مسائل مربوط به زباله داشته است.

جهان سوم و مشکل پلاستیک

نتایج این مطالعه زمینه را برای گفتگو در مورد مسئولیت جهان سوم در مدیریت آلودگی پلاستیکی فراهم کرد. والیس اصرار دارد که مشکل ریشه در کمبود منابع و ظرفیت دولت برای مقابله با ضایعات دارد، نه در اقدامات افراد یا جوامع.

وی گفت: نباید جهان سوم را مقصر بدانیم… فقط کمبود منابع و توان دولت در ارائه خدمات ضروری است.

اگرچه کشورهای صنعتی مانند ایالات متحده و انگلستان که به ترتیب در رتبه های 90 و 135 قرار دارند، مقادیر نسبتا کمی آلودگی پلاستیکی تولید می کنند، اما به دلیل نقش غیرمستقیم در این مشکل مورد انتقاد قرار گرفته اند.

سال‌هاست که بسیاری از کشورهای ثروتمند زباله‌های پلاستیکی را به کشورهای فقیر صادر کرده‌اند و با ایجاد شکافی از مقابله با آلودگی جلوگیری می‌کنند.

با وجود تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت زباله‌های پلاستیکی، مانند ممنوعیت واردات پلاستیک توسط چین، کارشناسانی مانند ترزا کارلسون از شبکه بین‌المللی حذف آلودگی استدلال می‌کنند که تجارت زباله‌های پلاستیکی بین کشورها همچنان در حال رشد است.

کارلسون میزان آلودگی پلاستیک را “غیرقابل کنترل” توصیف کرد و خاطرنشان کرد که تولید جهانی پلاستیک همچنان در حال رشد است و این بحران را بدتر می کند.

خطر برای سلامتی انسان: میکروپلاستیک ها همه جا را گرفته اند

تاثیر آلودگی پلاستیک نه تنها محیط زیست بلکه تهدیدی فزاینده برای سلامت انسان است. میکروپلاستیک‌ها که ذرات پلاستیکی کوچک ناشی از تجزیه زباله‌های بزرگ‌تر هستند، تقریباً در هر گوشه جهان یافت شده‌اند: از سنگر ماریانا تا کوه اورست، و اکنون حتی در بافت بدن انسان. تهدید نامرئی

والیس میکروپلاستیک ها را “بمب ساعتی بزرگ” خواند و هشدار داد: “بیشتر این ذرات به کشورهای جهان سوم ختم می شوند که مشکلات مدیریت زباله را در مناطق فقیر پیچیده می کند. ما در حال حاضر با مشکل پراکندگی بزرگی روبرو هستیم.” پلاستیک ها در غیرقابل دسترس ترین مکان ها هستند. .آنچه نفس می کشیم، می خوریم و می نوشیم.»

چندین مطالعه در سال جاری میکروپلاستیک ها را در آب آشامیدنی و همچنین در بافت های انسانی مانند قلب، مغز و حتی اندام های تناسلی پیدا کرده اند. اگرچه پزشکان و دانشمندان هنوز در مورد پیامدهای دراز مدت این یافته ها بر سلامتی مطمئن نیستند، اما وجود پلاستیک در بدن انسان به یک نگرانی تبدیل شده است.

برخی از کارشناسان، مانند نیل تانگری از GAIA، یک شبکه جهانی از حامیان عدالت زیست محیطی، هشدار می دهند که تمرکز بر مدیریت زباله های پلاستیکی نباید نیاز به کاهش تولید پلاستیک را تحت الشعاع قرار دهد. اگرچه این امر ضروری است، اما تمام ماجرا نیست.

در حالی که جهان برای مذاکرات نهایی در مورد توافق نامه الزام آور قانونی برای مقابله با آلودگی پلاستیک در کره جنوبی در نوامبر امسال آماده می شود، فشار بر دولت ها و صنعت برای یافتن راه حل های پایدار برای مشکل جهانی افزایش می یابد.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تولید جهانی پلاستیک، که در حال حاضر 440 میلیون تن در سال است، تا سال 2050 سه برابر می‌شود و این سیاره را مملو از پلاستیک می‌کند.

کارشناسان توافق دارند که بدون اقدام جدی، نسل‌های آینده دنیایی را به ارث می‌برند که به طور فزاینده‌ای در زباله‌های پلاستیکی مدفون شده و پیامدهای بالقوه ویرانگر محیطی و سلامتی را به همراه خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هشدار دانشمندان: زمین در حال غرق شدن در زباله‌های پلاستیکی است " هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هشدار دانشمندان: زمین در حال غرق شدن در زباله‌های پلاستیکی است "، کلیک کنید.