افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها/ چالش پرداختی‌های نامنظم سازمان هدفمندی

افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها/ چالش پرداختی‌های نامنظم سازمان هدفمندی

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات بودجه طرح دروار و افزایش وام بیمه ای داروخانه ها، دارو را باید یک کالای ضروری دانست و گفت: دولت باید افق بلندی را متصور شود. داروها و داروها نباید تحت تأثیر نظرات غیر کارشناسی قرار گیرند

در گفت و گو با هنر مدرسه محمود فاضل. وی با اشاره به اینکه «طرح داربر» از تیرماه 1401 اجرا شد، گفت: هدف اصلی اجرای طرح دربار رفع کمبود دارو در کشور بود. هدف از اجرای طرح دربار رفع کمبود دارو در کشور بود و معتقد بودند که مشکل کمبود دارو در کشور قبل از اجرای طرح دربار قابل حل نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح دارو ادامه داد: برای اجرای طرح دارو سکه 4200 تومان حذف و 28500 تومان سکه اختصاص یافت. با حذف ارز 4200 تومانی دارو گران شد و بر این اساس سیاستگذاران و تصمیم گیران در نظر گرفتند که افزایش قیمت دارو نباید باعث افزایش پرداخت از جیب مردم شود. به همین دلیل شرکت های بیمه موظف به پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمت دارو شدند. پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو توسط شرکت های بیمه به معنای عدم افزایش واقعی در پرداخت از جیب مردم است. حذف سکه 4200 تومانی دارو برای همسویی دارو با سایر محصولات از نظر افزایش قیمت بود اما این افزایش قیمت نباید از جیب مردم پرداخت شود و بیمه ها آن را کمکی به اجرا می دانستند. نقشه دروار.

مشکلات بودجه برای داروسازان و افزایش بدهی بیمه به داروخانه ها

رئیس شورای عالی نظام پزشکی تخصیص منابع برای طرح درور را از ابتدا با مشکل مواجه کرد و اظهار داشت: در سال 1401 برای اجرای طرح دروار 73 بودجه نیاز بود که تنها 50 درصد آن پرداخت شد. همچنین پیش بینی ها حاکی از آن بود که برای اجرای طرح دروه در سال 1402 به 107 تلاش نیاز است، اما شورای اسلامی تنها 66 تلاش برای اجرای این طرح را تصویب کرد. علاوه بر تصویب 50 درصد بودجه مورد نیاز، در پرداخت بودجه نیز تاخیر وجود دارد و بودجه سال گذشته پروژه درور نیز 100 درصد پرداخت نشده است.

فاضل با اشاره به اینکه اجرای طرح دارو باعث افزایش وام داروخانه ها به بیمه ها شده است، تصریح کرد: اجرای طرح دارو نه تنها کمبود دارو را برطرف کرده، بلکه بر میزان وام بیمه ها نیز افزوده و افزایش یافته است. به شرکت های بیمه برای مشکلات داروخانه شرکت های بیمه نمی توانند تعهدات خود را به داروخانه ها پرداخت کنند. در چنین شرایطی پول به شرکت های سازنده دارو برنمی گشت و در نتیجه دارو تولید نمی شد.

این داروساز می گوید: پس از عدم پرداخت بدهی شرکت های بیمه به داروخانه ها، سازمان هدفمندی یارانه ها مسئول پرداخت مطالبات داروخانه می شود. سازمان‌های هدفمند یارانه‌ها به روش‌های مختلفی به داروخانه‌ها پرداخت کرده‌اند. گاهی این شرکت مطالبات داروخانه را مستقیم و گاهی از طریق شرکت بیمه پرداخت می کند.

پرداخت ها به آژانس های هدفمند یارانه ها صحیح نیست

وی با اشاره به روش‌های مختلف پرداخت توسط دستگاه‌های هدفمند یارانه‌ها، گفت: شیوه‌های مختلف پرداخت منجر به بی‌نظمی در سیستم پرداخت شده است. قبل از اینکه آژانس هدفمندسازی یارانه ها پرداخت مطالبات به داروخانه ها را آغاز کند، شرکت های بیمه در حین پرداخت مطالبات داروخانه ها، ماه پرداخت مطالبات را اعلام می کردند. اگرچه شرکت های بیمه در پرداخت خسارت تاخیر داشتند، اما پرداخت خسارت داروخانه درست بود. این در حالی است که حساب های آژانس هدفمندسازی یارانه ها برای نیازهای داروخانه ها و پرداخت ها دقیق نیست.

دارو؛ محصولات ضروری

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه تداوم نظام فعلی مشکلات نظام دارویی را بیشتر می کند، گفت: با توجه به اینکه دولت جدید روی کار آمده است باید افق بلندی برای دارو پیش بینی کرد. داروها قبل از اینکه به عنوان یک کالای استراتژیک در نظر گرفته شوند باید به عنوان یک کالای مهم در نظر گرفته شوند. داروها نباید بازیچه اتفاقات غیر کارشناسی در دستگاه های مختلف باشد.

وی با اشاره به اهمیت نقدینگی در حوزه دارو گفت: کمبود نقدینگی برای داروخانه ها، شرکت های پخش و تولیدی سم تلقی می شود. نوسانات شدید ارز، داروخانه ها، شرکت های توزیع و تولیدکنندگان را فلج می کند، در حالی که داروها در بخش تولید می توانند به موتور محرکه سیستم سلامت تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه دارو در تمام دنیا یک کالای استراتژیک محسوب می شود، افزود: داروسازان ایرانی بسیار توانمند هستند و برخی از آنها جزو یک درصد دانشمندان برتر هستند. با توجه به توانمندی های تولیدکنندگان داروی ایران می توانند به دولت کمک کنند. داروها فقط به سیستم های بهداشتی محدود نمی شوند، عوامل مختلفی می توانند بر این محصول تأثیر بگذارند. مثلاً هر سیاست خارجی یا سیاست داخلی بر پزشکی تأثیر می گذارد.

پایان خبر هنر مدرسه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها/ چالش پرداختی‌های نامنظم سازمان هدفمندی" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها/ چالش پرداختی‌های نامنظم سازمان هدفمندی"، کلیک کنید.