استراتژی معاملاتی چیست؟
استراتژی معاملاتی مجموعهای از قوانین، رویکردها و فعالیتهای موثر در تصمیمات مالی سرمایهگذاران است. با بهرهگیری از یک استراتژی معاملاتی مدون، میتوانید نقشه راه دقیق و شفافی از ابتدا تا انتهای فرایند سرمایهگذاری خود داشته باشید. طراحی و پیادهسازی اصولی استراتژی معاملاتی باعث میشود که برنامه جامعی برای خرید، نگهداشت و فروش داراییها در دست داشته باشید. این امر به شما کمک میکند تا متناسب با ریسک و بازده مورد انتظار، تصمیمات آگاهانهای در رابطه با معاملات و سرمایهگذاریهای خود مثلا در اسپرد طلا بگیرید.
اهمیت و مزایای برخورداری از استراتژی در انجام معاملات
۱- نظم در معاملهگری
بهرهمندی از یک استراتژی جامع و مناسب، کمک بسیار زیادی به ایجاد نظم در فرايند انجام معاملات میکند. با تدوین و پیادهسازی برنامه دقیق معاملاتی، به نقشه راه مطلوبی برای مسیر سرمایهگذاری خود دست پیدا میکنید.
۲- امکان مدیریت ریسک
یکی از مزایای دیگر استراتژی های معاملاتی، ارائه چارچوبی برای مدیریت و کنترل ریسکهای احتمالی معاملهگری است. با استفاده از استراتژی معاملاتی اصولی، میتوانید از وارد شدن زیان بیش از حد به سرمایه خود جلوگیری کنید. تعیین قواعد دقیق در رابطه با حجم سرمایه در هر معامله، حد سود و حد ضرر، نقش پررنگی در محافظت از سرمایه ایفا میکند.
۳- افزایش بهرهوری
بهکارگیری استراتژی مناسب در انجام معاملات به شما کمک میکند تا استفاده بهینهای از زمان خود داشته باشید. وقتی که معاملات خود را بر اساس قوانین از پیش تعیینشدهای انجام دهید، دیگر به اختصاص زمان بیش از حد برای رصد بازار و پیدا کردن فرصتهای معاملاتی نیاز نخواهید داشت.
۴- ارزیابی عملکرد معاملاتی
تعیین اهداف مشخص و قابل اندازهگیری، این امکان را برای شما فراهم میکند که معیاری برای سنجش عملکرد خود داشته باشید. بنابراین میتوانید با دقت و سرعت بیشتری، میزان کارآمدی استراتژی معاملاتی خود را بسنجید. با شناسایی نقاط قوت و ضعف در معاملات گذشته و بهینهسازی استراتژی خود، احتمال دستیابی به نتایج مطلوب را افزایش خواهید داد.
اجزای اصلی یک استراتژی معاملاتی
تعیین میزان ریسکپذیری
هر یک از معاملهگران و سرمایهگذاران از ویژگیهای شخصیتی متمایز و منحصر به فردی برخوردارند. ظرفیت پذیرش ریسک شما در معاملات، عاملی تعیینکننده در انتخاب استراتژی مناسب به شمار میرود.
مشخصکردن افق زمانی معاملهگری
در حالی که فردی دیگر، زمان زیادی برای انجام معاملات متعدد نداشته باشد یا ترجیح دهد که از هیجان و ریسکهای معاملات کوتاهمدت دوری کند. در این شرایط، معامله بلندمدت در تایمفریمهای روزانه یا هفتگی انتخاب مناسبتری برای فرد خواهد بود.
انتخاب روش تحلیل دارایی و دریافت سیگنال معامله
کسب بازدهی احتمالی در فرایند معاملهگری، از خرید یک دارایی در موقعیت مناسب و فروش آن، پس از رشد قیمتی حاصل میشود. با مشخصکردن روش تحلیلی خود و دستور عملهای لازم برای ورود به یک معامله و خروج از آن، میتوانید بیشترین استفاده را از فرصتهای معاملاتی داشته باشید.
روش تحلیل از اجزای اصلی یک استراتژی معاملاتی به شمار میرود. انتخاب ابزارهای مناسب، الگوها یا دادههای کلیدی که به تشخیص زمان مناسب خرید و فروش داراییها کمک میکنند، نقش پررنگی در افزایش احتمال موفقیت شما ایفا خواهد کرد. همچنین وجود قوانین مشخصی برای انجام معاملات، از سردرگمشدن شما در بازار جلوگیری میکند. با پیروی از مجموعه دقیقی از قواعد تحلیلی و معاملهگری، نظم بیشتری در معاملات شما حاکم میشود و از تصمیمات احساسی دوری خواهید کرد.
بازخوردگیری از نتایج معاملات
در گام نهایی، ضروری است که عملکرد معاملاتی خود را در دورههای زمانی مشخصی تجزیه و تحلیل کنید. یکی از روشهای اصلی و رایج برای این کار، تهیه یک ژورنال معاملاتی جامع است. در این روش، باید تمامی اطلاعات معاملاتی خود مانند نام سهم، حجم معامله، زمان ورود و خروج، استراتژی بهکارگرفتهشده، نسبت ریسک به پاداش و موفقیت یا عدم موفقیت معامله را ثبت کنید.
رصد دائم معاملات بهترین بروکر برای ایرانیان و بازخوردگیری مداوم از نتایج آنها میتواند نقاط ضعف و قدرت استراتژی معاملاتی شما را آشکار کند. بنابراین این امکان را خواهید داشت که در زمان کمتر و با سرعت بیشتری، استراتژی معاملاتی خود را بهینه کنید و عملکرد خود را بهبود بخشید.
انواع استراتژی های معاملاتی
معاملهگران متناسب با ترجیحات فردی خود از استراتژی های معاملاتی متنوعی استفاده میکنند. هر یک از این استراتژی های معاملاتی بر اساس ابزارها و سبکهای تحلیلی مختلفی طراحی میشوند. هنگامی صحبت از بهکارگیری استراتژی معاملاتی به میان میآید، اولین تصویری که به ذهن میرسد مربوط به استفاده از ابزارها و الگوهای است. با این وجود از روشهای تحلیلی و ابزارهای مالی دیگری نیز در تدوین استراتژیهای معاملاتی استفاده میشود.
عده زیادی از معاملهگران معاملات خود را بر اساس تحلیل بنیادی سهام و در بازههای زمانی میانمدت و بلندمدتی انجام میدهند. همچنین دسته دیگری از افراد، با استفاده از استراتژیهای پیشرفته مبتنی بر ابزارهای مشتقه به معامله میپردازند. در ادامه مطلب با برخی از استراتژی های معاملاتی پرکاربرد آشنا خواهید شد و متوجه خواهید شد مارجین در فارکس چیست.
۱- استراتژی های معاملاتی مبتنی بر کندل استیک
در استراتژی معاملاتی مبتنی بر کندل استیک، شما به کمک الگوهایی مانند چکش، هارامی، مارابوزو، ، سه ستاره صعودی، و …، تاییدیههای لازم برای ورود و خروج را دریافت میکنید.برای مثال در (Engulfing) معاملهگران به دنبال کندلهای پرقدرتی میگردند که با یک بدنه نسبتا بزرگ، دامنه تغییرات قیمتی کندل قبلی خود را به صورت کامل پوشش دادهاند. زمانی که این اتفاق در انتهای یک روند قیمتی مشاهده شود، احتمال بازگشت روند تقویت میشود. بنابراین پس از تشکیل این الگو و دریافت تاییدیههایی که در استراتژی معاملاتی خود در نظر گرفتهاید، میتوانید وارد موقعیت معاملاتی شوید.
افراد زیادی استراتژی معاملاتی خود را بر مبنای استفاده از طراحی میکنند. اندیکاتورها از فرمولها و توابع ریاضی مختلفی تشکیل میشوند و روابط میان تغییرات قیمت، حجم، زمان یا سایر مولفهها را به تصویر میکشند. از مهمترین کاربردهای اندیکاتورها میتوان به دریافت سیگنال ورود و خروج، شناسایی روند، بررسی احساسات معاملهگران و تشخیص نواحی حمایتی و مقاومتی اشاره کرد.
همچنین عده دیگری، استراتژی معاملاتی خود را بر اساس استفاده همزمان از چند اندیکاتور یا ترکیب اندیکاتورها و سایر ابزارهای تکنیکال تدوین میکنند. برای مثال در ، از اندیکاتورهایی مانند TRIX، میانگینهای متحرک، MFI و … برای دریافت تاییدیه انجام معاملات استفاده میشود.
در نیز، تحلیلگران تلاش میکنند تا ادامه روند یا بازگشت احتمالی آن را بر اساس رفتار معکوس قیمت و اندیکاتور، پیشبینی کنند. به صورت کلی، واگراییها در دو دسته معمولی و مخفی قرار میگیرند. هر یک از این دستهها نیز در نمودار قیمتی، به دو حالت مثبت و منفی ایجاد میشوند.
واگراییهای معمولی در پایان یک روند قیمتی تشکیل و به عنوان نشانه بازگشت قیمت تلقی میشوند. برخلاف حالت قبل، واگراییهای مخفی در میانه یک روند مشاهده میشوند و میتوانند نشاندهنده تداوم یا تضعیف آن باشند.
ایزی چارت در ایزی تریدر نسخه جدید (اربیس)، یکی از بسترهای اصلی برای بررسی اطلاعات موجود در نمودار قیمتی نمادهای بورسی و اجرای استراتژی استفاده اندیکاتورها و ابزارهای تکنیکال محسوب میشود. برای استفاده از این ابزار تحلیل تکنیکال، بر روی لینک زیر کلیک کنید.
۳- استراتژی معاملاتی پرایس اکشن
تحلیل پرایس اکشن یکی از روشهای پرکاربرد در بررسی و خوانش نمودار خام قیمتی، بدون استفاده از اندیکاتورها است. در این روش، تحلیلگران رفتار احتمالی قیمت در آینده را بر اساس الگوهای قیمتی در گذشته نمودار پیشبینی میکنند. به صورت کلی، پرایس اکشن در سه سبک اصلی کلاسیک، عرضه و تقاضا و اسمارت مانی (پول هوشمند) به کار گرفته میشود.
با استفاده از ، شما میتوانید نقشه راه دقیق و منظمی برای فرایند معاملات خود داشته باشید. استفاده از ابزارهای متعددی که گاهی بیانگر نتایج متناقضی هستند و همچنین موجب شلوغی بصری در نمودار میشوند، میتواند به سردرگمی شما منتهی شود. استراتژی معاملاتی پرایس اکشن با نگاهی ساده به نمودار قیمتی، به شما در مسیر بهینهسازی نتایج معاملاتی خود کمک میکند.
استراتژی های پرایس اکشن از نظر ساختاری به سه دسته کلی زیر تقسیم میشوند:
پرایس اکشن مبتنی بر الگوهای شمعی
در این استراتژی، با استفاده از الگوهای شمعی و بررسی نحوه رفتار قیمت در چند کندل پیاپی، سناریوهای احتمالی برای تغییرات آتی آن را تعریف میکنیم. مواردی مانند پینبار، اینساید بار، اوتساید بار و سقف و کف دوقلو، از جمله الگوهای پرکاربرد در این استراتژی پرایس اکشن به شمار میروند.
پرایس اکشن مبتنی بر روند
خطوط روند و ، ابزارهای اصلی در معامله بر اساس این استراتژی محسوب میشوند. در استراتژی پرایس اکشن مبتنی بر روند، نقاط ورود و خروج مناسب را به کمک ابزارهای ذکرشده پیدا میکنیم.
پرایس اکشن مبتنی بر سطوح عرضه و تقاضا
در استراتژی عرضه و تقاضا، سهم مدنظر را در نواحی تقاضا که بیشترین تمایل برای ورود به سهم وجود دارد، خریداری میکنیم. همچنین در نواحی عرضه که بیشترین میزان فروش صورت میگیرد، سهم خود را به فروش میرسانیم.
به صورت کلی میتوانیم از دو شیوه اصلی برای معامله بر اساس سطوح عرضه و تقاضا استفاده کنیم. در روش اول، زمانی که تشکیل میشوند، میتوانیم سهم را در کف رنج بخریم و در سقف آن بفروشیم. همچنین در روشی دیگر، منتظر شکست معتبر نواحی عرضه یا تقاضا میمانیم و پس از دریافت تاییدیههای لازم، وارد معامله در جهت شکست میشویم.
مثالی از معامله بر اساس پرایس اکشن مبتنی بر سطوح عرضه و تقاضا
۴- استراتژی معامله با ابزارهای مشتقه
به اوراق بهاداری گفته میشود که تغییرات ارزش آنها به تغییرات در ارزش یک یا گروهی از داراییهای دیگر وابسته است و با آن همبستگی دارد. ابزارهای مشتقه در کسب بازدهی حاصل از خرید و فروش، پوشش ریسک یا استفاده از فرصتهای آربیتراژ کاربرد دارند.
در قرارداد آتی یا فیوچرز، طرفین با یکدیگر توافق میکنند که دارایی پایه مشخصی را در زمان سررسید معینی در آینده، با یکدیگر معامله کنند. همچنین در یا آپشن، طرف خریدار قرارداد با پرداخت مبلغی تحت عنوان پریمیوم، حق اعمال قرارداد و معامله دارایی پایه با طرف فروشنده را در زمان سررسید به دست میآورد.
در این استراتژی معاملاتی، شما میتوانید ابزارهای مشتقه را در قیمتهای مختلفی معامله کنید و از تفاوت قیمت خرید و فروش آن منتفع شوید. به عنوان یکی از نمونههای میتوان به استراتژی استرادل اشاره کرد. این استراتژی به دو دسته استرادل خرید و استرادل فروش تقسیم میشود.
در استراتژی معاملاتی استرادل خرید، میتوانید به صورت همزمان، قرارداد اختیار خرید و اختیار فروش یک دارایی را در سررسید یکسان و با قیمت اعمال مشخصی خریداری کنید. اگر در زمان سررسید، قیمت نوسان شدیدی پیدا کند، یکی از قراردادها شما را متحمل زیانی به اندازه مبلغ پریمیوم میکند. در حالی که قرارداد دیگر، بازدهی قابلتوجهی را برای شما به ارمغان میآورد و زیان ذکرشده را پوشش میدهد.
البته لازم به ذکر است که این استراتژی مربوط به زمانی است که پیشبینی تغییرات شدید قیمتی در بازده زمانی تا سررسید را دارید. در صورتی که در آن زمان، قیمت سهم به قیمت اعمال نزدیک باشد، ریسک قابل توجهی متوجه شما خواهد شد.
۵- استراتژی معاملاتی همگرایی (Convergence)
همگرایی به معنای نزدیکشدن قیمت یک دارایی به قیمت همان دارایی در زمان یا شرایطی متفاوت است. این مفهوم زمانی کاربرد دارد که میان قیمت معامله یک دارایی و ارزش ذاتی آن یا بین قیمت معامله نقدی (Spot) و آتی (Futures) اختلافی ایجاد شود. در تلاش میکنیم تا از این اختلاف قیمت، بازدهی کسب کنیم.
استراتژی معاملاتی همگرایی، چارچوب، ابزارها و نحوه انجام معاملات را برای استفاده از فرصتهای معاملاتی ناشی از اختلاف قیمت ذکرشده مشخص میکند. در ادامه با ۲ استراتژی اصلی همگرایی آشنا خواهید شد:
در این استراتژی، معاملهگران ابتدا با استفاده از و روشهای مختلف ارزشگذاری، ارزش ذاتی سهام یک شرکت را به دست میآورند. آنها سپس به دنبال پیدا کردن فرصتهایی هستند که ارزش ذاتی سهم، بیشتر از قیمت معامله آن در بازار باشد. در این شرایط، سهم را با دید میانمدت یا بلندمدت خریداری میکنند و در انتظار نزدیکشدن قیمت بازار به ارزش ذاتی آن میمانند.
- استراتژی همگرایی تا سررسید:
اوراق مشتقه به عنوان ابزار اصلی برای معامله بر اساس این استراتژی معاملاتی به شمار میرود. در استراتژی همگرایی تا سررسید، فرصتهایی که میان قیمت نقدی (Spot) و قیمت قرارداد آتی یا اختیار معامله یک دارایی اختلاف وجود دارد، مدنظر قرار میگیرند.
برای معامله بر اساس این استراتژی، باید پس از خرید یک دارایی، به صورت همزمان وارد موقعیت فروش قرارداد آتی یا اختیار آن شوید. در این حالت، انتظار میرود که تا زمان سررسید قرارداد مشتقه، این ۲ قیمت به یکدیگر نزدیک شوند.
۶- استراتژی معاملاتی هجینگ (Hedging)
سرمایهگذاری علاوه بر فرصتهای مناسب کسب بازدهی، میتواند ریسکهایی را نیز برای افراد به همراه داشته باشد. محافظت در برابر زیان بیش از حد یا خطر از دست رفتن سرمایه، از جمله موارد مشوق فعالان بازارهای مالی برای مدیریت ریسک معاملات خود است.
به سلسله فعالیتهایی که در راستای پوشش ریسکهای سرمایهگذاری با استفاده از ابزارهای مالی مختلف صورت میگیرند، هج کردن یا هجینگ (Hedging) گفته میشود. تلاش اصلی معاملهگران و سرمایهگذاران در ، استفاده از روشها و ابزارهایی است که ریسکهای احتمالی را تا حد امکان کاهش میدهند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نحوه ارزیابی عملکرد استراتژیهای معاملاتی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نحوه ارزیابی عملکرد استراتژیهای معاملاتی"، کلیک کنید.