سازمان جهانی بهداشت بابت داروی کاهش وزن و دیابت هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی نسبت به داروهای کاهش وزن و دیابت هشدار داده است

سازمان جهانی بهداشت در یک هشدار جدی نگرانی‌هایی را در مورد تزریق داروی تقلبی سماگلوتاید که به عنوان پرفروش‌ترین دارو برای کاهش وزن، درمان چاقی و دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، مطرح کرده است.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری هنر مدرسه، این هشدار پزشکی مربوط به سه دسته جعلی سماگلوتاید تزریقی است. نسخه پرفروش این برند به نام “Ozmpic” شناخته می شود و از سال 2023 در برزیل، بریتانیا و ایالات متحده موجود است.

دکتر یوکیکو ناکاتانی، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورد دسترسی به چنین داروهایی گفت: “سازمان بهداشت جهانی به متخصصان مراقبت های بهداشتی، مقامات نظارتی و مردم توصیه می کند که از وجود چنین داروهای تقلبی آگاه باشند.”

وی در همین راستا از مصرف کنندگان این دارو خواست که مصرف هرگونه داروی مشکوک را متوقف کرده و مراتب را به مراجع ذیربط گزارش کنند.

تقاضای زیاد برای این داروها که با نام های Vigovi و Rebelsus نیز عرضه می شوند، منجر به کمبود بازار و روند رو به رشد داروهای تقلبی شده است.

این داروها عملکرد هورمون ترشح شده در روده را تقلید می کنند و با ایجاد انسولین بیشتر در لوزالمعده، آزاد شدن غذا از معده را کند می کنند. شرکت داروسازی دانمارکی “Novo Nordisk” این دارو را به بازار عرضه می کند.

عوارض داروهای تقلبی

سازمان بهداشت جهانی به مردم هشدار داده است که داروها را از منابع غیرمجاز خریداری نکنند. این شرکت استفاده از دو نسخه دیگر از این دارو به نام های «ویگووی» و «ربلسوس» را به دلیل هزینه های بالا برای درمان دیابت توصیه نمی کند.

به گفته این سازمان، استفاده از نسخه تقلبی داروی “Ozmpic” می تواند منجر به “درمان ناکارآمد” یا خطرات جدی یا تهدید کننده زندگی برای سلامت بیماران شود.

در اکتبر سال گذشته، آژانس دارویی اروپا (EMA) از کشف قلم های تقلبی پیش پر شده Ozympic در اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد.

برخی از بیماران پس از استفاده از نسخه های تقلبی این دارو در بیمارستان بستری شدند. قند خون پایین یا «هیپوگلیسمی» و تشنج به عنوان عوارض احتمالی این نسخه های جعلی گزارش شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سازمان جهانی بهداشت بابت داروی کاهش وزن و دیابت هشدار داد" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت بابت داروی کاهش وزن و دیابت هشدار داد"، کلیک کنید.