چرا گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی کم شده است؟

هنر مدرسه/گیلان سرپرست دانشگاه گیلان گفت: هفته گذشته مرحله نخست کنکور برگزار شد، آمار شرکت کنندگان نشان می دهد میل و انگیزه تحصیل در رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی در استان رو به کاهش است. این هشداری است که چرا گرایش جوانان به تحصیل در رشته های علوم پایه و فنی، بخصوص ریاضی کاهش پیدا کرده است.

محمد دوستار امروز (18 اردیبهشت ماه) در جلسه شورای آموزش عالی استان که با حضور روسای دانشگاه ها و محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: شورای آموزش عالی در استان ها مستقر در دانشگاه مادر بوده است که فعالیت های آموزش عالی و مراکز آموزشی استان را رصد می کند تا ظرفیت های استان در توسعه کمی و کیفی آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف شورای آموزش عالی این است که مباحث مربوط به آموزش عالی بررسی و آسیب شناسی شود، ادامه داد: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهت گیری کلی استان در بحث آمایش علمی بوده است. همچنین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می توانند در قالب این نشست از ردیف های قانونی و جداول اعتباری و ظرفیت های برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند.

دوستار گفت: این هم اندیشی باید به جهت گیری آموزش عالی استان و ظرفیت هایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالش ها منجربه تصمیم سازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهت گیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است.

چرا گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی کم شده است؟

سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشست های شورای آموزش عالی می تواند در آسیب شناسی ها و رفع خلاهای قانونی کمک کننده باشد، زیرا مجلس می تواند در زمینه کاهش ورود به رشته های علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوق هایی تعیین شود تا خانواده ها به این رشته های تحصیلی گرایش یابند.

دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک می کند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشته های تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست هم اندیشی ظرفیت ها و چالش ها احصا شود و با هم افزایی ضمن رفع چالش ها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش ها اقدام کنیم.

وی درباره دغدغه یکی از روسای دانشگاه های استان درباره قوانین ارزیابی در راستای ایجاد کد رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: براساس قانون دانشگاه ها می توانند از توانمندی های دانشگاه مادر و دیگر دانشگاه های استان تحت عنوان هیات علمی وابسته برای راه اندازی رشته تحصیلی جدید استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه گیلان اظهار کرد: روسای دانشگاه ها توجه کنند مباحث و چالش های حوزه آموزش عالی اگر در سطح ملی باشد، باید در قالب طرح تنظیم و به نمایندگان مردم در مجلس ارایه شود تا در مجلس مطرح و دفاع شود، اگر مسایل استانی باشد طرح باید به استاندار تقدیم شود.

هادی مدبری، سرپرست جهاددانشگاهی گیلان در این نشست گفت: باید در حوزه آموزش عالی استان بتوانیم کاملاً مساله محور و مشخص کار کنیم، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نباید رقیب یکدیگر باشند، باید بنا بر ظرفیت و توانمندی که دارند، به صورت مساله محور در امور آموزشی اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه هر سال از تعداد دانشجویان تازه وارد کاسته می شود، باید بتوانیم آموزش ها را به سمت پژوهش محوری و مهارتی هدایت کنیم و بتوانیم فارغ التحصیلان کارآفرین پرورش دهیم. همچنین تخصیص سرانه بودجه به تناسب ظرفیت هر دانشگاه احصا شود.

مهرداد توکلی، رییس دانشگاه پیام نور استان در این نشست گفت: باید پایشی از برخی رشته های تحصیلی در استان انجام شود، زیرا برخی رشته ها به دلیل نبودن متقاضی رو به تعطیلی است و باید فکری کنیم زیرا اکنون دانشگاه ها با چالش صندلی خالی مواجه اند.

وی ادامه داد: باید در این نشست ها چاره اندیشی شود تا دانشگاه ها براساس ظرفیت رشته های تحصیلی را توسعه دهند و با برطرف کردن چالش ها یا موازی کاری ها گام موثری در کیفی تر کردن آموزش ها برداریم.

چرا گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی کم شده است؟

مرتضی رضایی صوفی، رییس دانشگاه فرهنگیان استان هم با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید بر توزیع بودجه آموزش عالی در استان های مختلف نظارت دقیق تری داشته باشند، گفت: در بحث آمایش علمی موسسات آموزش عالی رصد می شوند و این یک نیاز برای استان است.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان ماموریت محور است و آمایش علمی آن طور نمود ندارد؛ اما در آموزش عالی استان شرایط مطلوبی نداریم، زیرا به نوعی درگیر گرفتن رشته تاثیرگذارترند. بنابراین باید برنامه ریزی مدونی داشته باشیم و با آمایش علمی بتوانیم آموزش عالی استان را ساماندهی کنیم.

فرهاد شیرینی، رییس بنیاد نخبگان هم در ادامه این نشست، بیان کرد: فرصت ماندن، ایستادن و فکر کردن نداریم، زیرا سرعت تحولات به قدری بالاست که اگر می خواهیم عملکرد موفقی در آموزش عالی داشته باشیم باید حرکت کنیم.

وی با اشاره به هدف آمایش آموزش عالی، اظهار کرد: هر کدام از دانشگاه ها و سازمان های فعال وظایف و تکلیفی دارند و باید بررسی شود که چقدر موفق بوده یا توانسته اند به نتیجه برسند. ساختار آموزش عالی استان باید به تحقق اهداف آموزشی کمک کند و براساس تجربه ساختار آموزشی هر استان برنامه تحولی داشته باشیم.

شیرینی گفت: پیشنهاد می کنم دبیرخانه آموزش عالی تشکیل شود تا عملکرد واحدهای آموزش عالی استان رصد شود، در بنیاد نخبگان هرگونه که بتوانیم به حوزه نظام آموزش عالی استان کمک می کنیم. همچنین آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشته باشد، زیرا گرایش به انتخاب رشته از آموزش و پرورش نشات می گیرد.

مجتبی ملکی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست گفت: در حوزه آموزش عالی باید اتفاقات تاثیرگذاری را در استان رقم بزنیم و عدالت آموزشی برقرار شود. اگر بخواهیم رشته جدید در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم باید تحت شرایط خاص و با تایید ارزیابان باشد در حالی که سایر مراکز آموزشی با چنین شرایط سختی مواجه نیستند و این بر کیفیت تحصیلی اثر می گذارد، بنابراین می طلبد این قانون برای همه اجرا شود تا به برخی از دانشگاه ها آسیبی وارد نشود.

وی افزود: ظرفیت فرصت جذب و پذیرش دانشجو در منطقه آزاد انزلی فراهم شود و ایجاد رشته های مهارتی را در دستور کار قرار دهیم.

فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در ادامه اظهار کرد: استان گیلان سالمندترین استان کشور است که کمترین نرخ رشد جمعیت بارور را دارد. همچنین مقصد جمعیت غیرمولد استان های دیگر هم می شود، این تلنگری است که باید در نشست آموزش عالی استان مورد بحث و بررسی قرار گیرد، از طرفی در بحث بهداشت و درمان 90 درصد بیمارستان های ما قدیمی هستند و همه این عوامل روی کیفیت آموزش پزشکی و سلامت مردم تاثیرگذار است که باید در آمایش علمی استان تحلیل و بررسی شود.

مقرر شد در جلسه آینده نشست شورای آموزش عالی استان که خرداد ماه برگزار می شود، روسای دانشگاه ها گزارشی از وضعیت ورود دانشجویان رشته علوم فنی و پایه در پنج سال اخیر ارایه کنند و همچنین دبیرخانه شورای آموزش عالی استان راه اندازی شود.

پایان خبر هنر مدرسه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی کم شده است؟" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی کم شده است؟"، کلیک کنید.