کد خبر : 250432
تاریخ انتشار : 11 آذر 1397 10:35
تعداد بازدید : 250

مهارت های هنری و نوشتاری کودک چه نکاتی را افشا می کنند؟(بخش پایانی)

هنر، اولین زبان کودکانی است که در شرف یادگیری خواندن و نوشتن هستند.





خط خطی کردن موجب یادگیری می شود

شما نقاشی کردن و نوشتن را چطور یاد گرفتید؟ اکثر ما از مرحله ی خط خطی کردن کار را شروع کردیم. در حالت ایده آل، شما را تشویق کردند تا احساس در دست گرفتن مداد شمعی یا مداد و کشیدن آن روی کاغذ را تجربه کنید و همان ابتدا از شما نخواستند که چیزی را بکشید که زیبا یا حتی قابل شناسایی باشد. جالب است که هنر و نگارش، هر دو از همین مرحله آغاز می شوند. پس چرا زمانی که کودک شروع به یادگیری نوشتن می کند، به جای اینکه به راحتی خود را ابراز کند، گرفتار درست و دقیق کشیدن حروف می شود؟ با توجه به پیشرفت کتاب های آموزشی، امروزه می بینیم که از همان ابتدا از کودک خواسته می شود که حروف را خیلی دقیق و بین دو خط و با ترتیبی مشخص بنویسد. هم در هنر و هم در نگارش، خط خطی کردن نوعی از بیان احساسات و افکار است. بهتر است خط خطی کردن را به عنوان شکلی از هنر و ابزاری برای نگارش بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

بحث کردن راجع به اثر هنری کودک

وقتی کسی تیپ یا مدل موی شما را قضاوت کند، چه احساسی خواهید داشت؟ آیا حس می کنید که طرف مقابل در حال معطوف کرده سلیقه ی شخصی خود روی سبک شماست؟ کودکان نیز زمانی که راجع به اثر هنری شان صحبت می کنیم، همان احساس را خواهند داشت. زمانی که برای کودک توضیح می دهیم چه چیزهایی را در نقاشی آنها می بینیم و چه جنبه هایی از آن را دوست داریم، در حال تحمیل کردن سلیقه و نظر شخصی خود به چیزی هستیم که شاید از نظر کودک و آنچه او تصور می کند خیلی متفاوت باشد.هنر گویاست و به بحث و توضیح بیشتر نیازی ندارد.اما مسلما به عنوان معلم، ما دوست داریم کودکان را دعوت کنیم تا راجع به اثر هنری خود صحبت کنند.

این چند نکته را در این زمینه به یاد داشته باشید:
  •   اگر می خواهید کودک را تشویق کنید که از هنر برای ابراز وجود خود استفاده کند از گفتن این دسته از حرف ها خودداری کنید:تعریف و تمجید (خیلی خوشگله!)، قضاوت (نقاشیت رو واقعا خیلی دوست دارم)، اصلاحات (قشنگن ولی یادت باشه که سگ چهار تا پا داره) و سوال (چی کشیدی؟).
  •  امن ترین روش برای واکنش نشان دادن به اثر هنری کودک این است که بلافاصله واکنش نشان ندهید. با لبخند زدن و تکان دادن سر می توانید این فرصت را به کودک بدهید تا کمی فکر کند و چیزی را که می خواهد راجع به اثرش بگوید، بیان کند. گاهی در این وقفه ی معنادار، چیزی به ذهن کودک می رسد که دوست دارد با شما در میان بگذارد.
  •  بعضی اوقات، تمام چیزی که باید گفته شود فقط یک تشکر ساده است: ممنونم. قدرت این کلمه معجزه آساست. در این بافت می توان به کودک گفت :«ممنون که نقاشی کشیدی و بهم نشون دادی، ممنون که انقدر تلاش کردی». این نوع برخورد عاری از هر نوع تمجید یا قضاوت است و صرفا از تلاش های هنری کودک تشکر و قدردانی می شود.
  •  یکی از رویکردهای موثر، روش توصیفی و غیرقضاوتی است؛ یعنی آنچه را روی کاغذ می بینید بدون تمجید یا قضاوت توصیف کنید. برای مثال: «از چند تا رنگ استفاده کردی، که بعضی هاشون با هم قاطی شدن و رنگ جدیدی درست کردن.
    خط هایی که پایین صفحه کشیدی صافن و خط های بالایی قوس دارن». این رفتار فرصتی را برای کودک فراهم می کند تا توضیح بیشتری راجع به عناصر نقاشی خود به شما ارائه دهد.

به اشتراک گذاری کار هنرمندان

استفاده از آثار هنرمندان بزرگ در گذشته سخت بود زیرا نمی شد به راحتی به آنها دسترسی داشت. اما با ظهور اینترنت، همه چیز تغییر کرده است. آیا تا به حال قسمت جستجوی تصاویر در گوگل را دیده اید؟ این قسمت دسترسی سریعی را به تقریبا هر تصویری که بخواهید فراهم می کند، حتی تصاویر آثار مشهورترین هنرمندان معاصر. فقط کافی است به آدرس google.com بروید و نام آن هنرمندی را که مدنظر دارید وارد کنید. بلافاصله عکس هایی کوچک از آثار او را خواهید دید و با کلیک روی هر کدام می توانید به نسخه ی بزرگ تر و قابل چاپ دسترسی پیدا کنید. حالا، آثار هنرمندان در اختیار شماست.

چرا باید از آثار هنرمندان بزرگ استفاده کرد؟

معمولا صحبت کردن راجع به آثار دیگران و بیان احساسات آن نسبت به توصیف آثار خود، برای کودک آسانتر است. زمانی که کودک را دعوت می کنید تا از نگاه یک هنرمند به آثار هنری نگاه کند، این فرصت را به کودک می دهید تا آنچه که هنرمند قصد بیان آن داشته را ببیند و حس کند. البته این همان چیزی است که دوست داریم کودکان در مورد آثار خودشان انجام دهند. صحبت کردن راجع به اینکه هنرمند به چیزی فکر می کرده و چه احساسی داشته، زمینه را برای این فراهم می کند تا کودک راجع به کارهای خود نیز صحبت کند. از هنر برای تقویت قدرت نوشتاری کودک استفاده کنید.

تصاویر مربوط به آثار چندین هنرمند را به کودک نشان دهید .

برای کودک توضیح دهید که هر هنرمندی دارای سبک خاصی است. کودک را دعوت کنید اثر هنری را بررسی کرده و راجع به آنچه می بیند توضیح دهد. کودکان وقتی ببینند بعضی از آثار هنرمندان شبیه به نقاشی های خود آنهاست، شگفت زده خواهند شد. وقتی نقاشی های Pollack را به کودکان حاضر در یکی از کلاس ها نشان دادند، کودکان معتقد بودند که این نقاشی ها شبیه به حصیر زیر بوم نقاشی است!! همین که کودکان بفهمند نقاش ها همیشه عناصری قابل تشخیص را نمی کشند، استرس آن ها برای کشیدن بی نقص عناصر کم می شود. در یکی از مهدهای کودک، وقتی یکی از بچه ها دیگری را به خاطر خط خطی کردن سرزنش می کرد، آن کودک گفت: «این سبک منه!»

بعد از اینکه آثار هنرمندان را به کودک نشان دادید، ابزارها و مواد نقاشی را برای آن ها فراهم کنید تا هنر انتزاعی خود را آغاز کنند. ممکن است کودک رنگ را روی کاغذی بزرگ پخش کند و بخواهد از Jackson Pollack تقلید نماید. کودکان ممکن است از خطوط و شکل های رنگی برای شبیه سازی سبک Mondrian استفاده کند.همین که نقاشی تمام می شود، از آن ها بخواهید تا اثر خود را نگاه کنند و عنوانی را برای آن پیشنهاد دهند. کارت هایی را در اختیار آن ها قرار دهید تا عنوان هر نقاشی را روی آن بنویسند یا اینکه آن را برای شما دیکته کنند تا شما بنویسید.

ساخت گالری هنری در پیاده رو

خانواده ها از دیدن نقاشی های کودکان خود و به ویژه از نوشته های آن ها بسیار لذت می برند.
مربیان مهد بهتر است تدبیری بیاندیشند تا هنگامی که هوا مناسب است، آثار کودکان را در فضای باز و پیاده رو در معرض نمایش بگذارند.
بهتر است از کودکان در فرآیند آماده سازی و نصب آثار نیز کمک گرفته شود. می توان یک پارچه ی طویل را در طول دیوار نصب کرد و از کودکان خواست که نقاشی های خود را با صورت های رنگی روی آن بچسبانند. بهتر است نام کودکان نیز روی هر اثر الصاق شود تا راحت تر بتوان آن ها را شناسایی کرد. از اقدامات جالب دیگر در همین راستا این است که از کودکان خواسته شود تا کارت های دعوت درست کنند و با ذکر زمان و مکان برگزاری این رویداد از خانواده ی خود برای حضور در آن دعوت کنند. همچنین کودکان می توانند در آماده سازی مواد غذایی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان هم کمک کنند. فیلمبرداری و عکسبرداری از این مراسم می تواند خاطره ی این رخداد لذت بخش را برای همیشه ثبت کند.

ساختن مجموعه ای از آثار

مربی های کلاس می توانند آثار هنری کودکان را به عنوان مجموعه ی هنری جمع آوری کنند. تمامی دیکته ها، نوشته ها یا کلماتی که کودک در آثارش استفاده کرده باید ذخیره شود. وقتی کودک آثار خود را مرور کند متوجه روند رشدی خود هم از لحاظ هنری و هم از نظر زبانی خواهد شد. در مورد جمع آوری آثار نیز بهتر است از خود کودک سوال پرسیده شود. مرور این آثار باید در بازه های زمانی مشخصی و به صورت مرتب انجام بگیرد. می توان از آن ها خواست تا آثارشان را از قدیمی تا جدید مرتب کنند. بدین ترتیب، پیشرفتی که مهارت های هنری و زبانی بدست آورده اند را به وضوح خواهند دید. در دسترس بودن گِل، رنگ و کاغذ باعث می شود کودکان سوژه ی خوبی برای خلق آثار هنری و ابراز وجود خود داشته باشند. بازی با رنگ ها و ضربه زدن به گل، نوعی خروجی برای احساسات هستند و بهترین زمینه را برای خلق ایده های جدید فراهم می کنند.همانطور که جرج برنارد شاو می گوید:

«ما از آینه برای دیدن چهره ی خود استفاده می کنیم و از هنر برای دیدن روح خود».

پایان



منبع:

پویا اندیش


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
آثار نمایشگاه
اثر قبلی
اثر قبلی
تعداد آثـار
25800
تعداد افراد آنلاین
25800
تعداد اعضای گروه
25800
اثر قبلی
تمــاس با مــــــــــا
اثر قبلی
: پست الکترونیک
honar@tebyan.com
:شماره تلفن
81202203
:آدرس
تهران،خیابان نادری،نبش حجت دوست ، پلاک 12