کد خبر : 246368
تاریخ انتشار : 15 مهر 1397 9:45
تعداد بازدید : 52

ابعاد خلاقیت

ابعاد خلاقیت‏ خلاقیت دارای سه بُعد غیرشناختی ، شناختی و انگیزشی است .

 






 ابعاد غیرشناختی خلاقیت شامل ویژگی ‏های خلاق در امور حرکتی، هنری و توانایی ‏های خاصی است که در سطح افراد مشابه کمتر می ‏توان شاهد آن بود. ( منطقی ) ابعاد شناختی خلاقیت نیز ناظر بر وجود تفکر واگرا در فرد است . فرد خلاق توانمندی تولید ایده ‏های بیشتری دارد و جریان تولید ایده ‏ها نزد او از انعطاف ‏پذیری ذهنی بالاتری برخوردار است. او در جریان تولید ایده‏ هایش ایده ‏هایی بدیع و ابتکاری نیز تولید می ‏کند که این ایده ‏ها به ذهن کمتر کسی خطور می ‏کند. ابعاد انگیزشی خلاقیت ناظر به انگیزه ی درونی فرد است و وی را بر آن می ‏دارد که بدون آن که الزاماً پاداش بیرونی وجود داشته باشد، به شکل مستمر و پی ‏گیر به کار مورد علاقه ‏اش بپردازد.

الف) بُعد شناختی:‏ نظریه ی شناختی بر تفکر واگرا مبتنی است . تفکر واگرا درعین ‏حال، تفکری است که برای هر پرسش ، پاسخ مشخصی ندارد و به پاسخ ‏های متعدد و در جهت‏ های گوناگون می ‏پردازد ؛ در حالی که در تفکر همگرا پاسخی معین و مشخص به پرسش داده می ‏شود .

مهم‏ترین ویژگی ‏های تفکر واگرا عبارت ‏اند از :

۱) سیّالی : توانایی برقراری معنی ‏دار بین اندیشه و بیان آن که افراد را قادر می ‏سازد راه‏ حل‏ های متعددی برای حل یک مسئله ی واحد ارائه دهند . به عبارت دیگر، سیّالی به کمیت پاسخ ‏های فرد به یک مسئله مرتبط است . این ویژگی مبتنی بر این عقیده است که کمیت موجب دگرگونی کیفیت می ‏گردد .

۲) اصالت ابتکار: توانایی تفکر با شیوه ی غیرمتداول و خلاف عادت رایج، اصالت ابتکار مبتنی بر ارائه جواب‏ های غیرمعمول ، تعجب ‏آور و زیرکانه به مسائل است .

۳) انعطاف‏ پذیری : توانایی تفکر با راه‏ های مختلف برای حل مسئله جدید است . تفکر قابل انعطاف ، الگوهای جدیدی برای اندیشیدن طراحی می ‏کند .

۴) بسط : توانایی توجه به جزئیات در حین انجام یک فعالیت است . اندیشه ی بسط یافته به کلیه ی جزئیات لازم یک طرح می ‏پردازد و چیزی را از قلم نمی ‏اندازد . گیلفورد و تورنس از بُعد شناختی به خلاقیت نگریسته اند و بر همین اساس ، آزمون‏ های خویش را از خلاقیت تدوین کرده اند . گیلفورد در آزمون چهارگانه ‏ای تفکر واگرا را می ‏سنجند ، مانند : سیالی فکری ، سیالی کلامی ، سیالی بیانی ، سیالی تداعی . موارد استفاده از اشیا ، طراحی و...

ب) بُعد انگیزشی‏: انگیزه توسط محققانی مانند آمابیل مورد توجه قرار گرفته است . او اعتقاد دارد که توجه زیاد به بُعد شناختی ، باعث شده است که ابعاد غیرشناختی و به ‏خصوص انگیزه ، علی ‏رغم اهمیت زیاد آن ، مورد توجه قرار نگیرد . انگیزه شامل دو نوع درونی و بیرونی است . انگیزه ی درونی انگیزه ‏ای است که فعالیت ، به خاطر خود عمل انجام می ‏گیرد ، زیرا خودِ کار، جالب و لذت‏ بخش یا رضایت‏ آمیز است . برعکس ، در انگیزه ی بیرونی انجام کار برای تحقق هدف بیرونی است . آمابیل معتقد است خلاقیت نتیجه ی تعامل سه عاملِ مهارت‏ های فردی، استعدادهای درونی و انگیزه است و محل تلاقی این سه عنصر اصلی نیز بستر اصلی رشد خلاقیت است .

منابع:  محسن رضایی، creativityngo


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
آثار نمایشگاه
اثر قبلی
اثر قبلی
تعداد آثـار
25800
تعداد افراد آنلاین
25800
تعداد اعضای گروه
25800
اثر قبلی
تمــاس با مــــــــــا
اثر قبلی
: پست الکترونیک
honar@tebyan.com
:شماره تلفن
81202203
:آدرس
تهران،خیابان نادری،نبش حجت دوست ، پلاک 12