کد خبر : 237535
تاریخ انتشار : 2 اردیبهشت 1397 11:7
تعداد بازدید : 243

علل ناتوانی های یادگیری

اصطلاح « ناتوانی های یادگیری » به مشکلاتی که کودک در استفاده از زبان و به کارگیری آن دارد ( از جمله زبان گفتاری ، خواندن و هجی کردن ) و یا ریاضیات دارد ، اطلاق می شود .


  • ناتوانی های یادگیری ممکن است در یک یا چند زمینه وجود داشته باشد . هر چند علت ناتوانی های یادگیری  هنوز کاملا مشخص نشده است ، اغلب دانشمندان و معلمان اعتقاد دارند که تغییراتی که در ساختار ترکیبات شیمیایی مغز روی می دهند ، علت اصلی است . ناتوانی های یادگیری معمولا به صورت موروثی در خانواده دیده می شود ، هر چند همیشه هم توارث علت اصلی نیست . همچنین پسرها بیش از دختر ها دچار این عارضه می شوند .

    نکته : هر چند ناتوانی های یادگیری ظاهرا نتیجه نارسایی مغزی است ، نگرانی و بعضی از مشکلات عاطفی ممکن است آنها را جدی تر کند .

    ناتوانی های یادگیری اغلب علت مشکلات عاطفی هستند .

    مغز همه بچه ها به یک اندازه است. منتها میزان استفاده از ان فرق دارد. شما باید او را به یادگیری علاقه مند کنید ، برای او جایزه تعیین کنید ، خودتان جدای از معلم با روش معلم با او تمرین کنید و ….

    همچنین اراده اش را برای یادگیری تقویت کنید.

     علل ناتوانی های یادگیری:

    1- عوامل محیطی: 

  • عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد. تغذیه مناسب و سالم کودک از جمله این عوامل است.

  • سرماخوردگی مزمن، مشکلات تنفسی، آلرژی ها و همچنین سقوط، آسیب دیدیگی مغزی و یا ضربه واردشده به سر در دوره ای که کودک در حال رشد است می تواند موثر باشد.

     همچنین کودک در حال رشد نیازمند درون داده های حسی است تا درباره محیط و خود و هردو بیاموزد؛ یعنی کودک به تجربه هایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه بیاموزد. اگر این سطح کاهش زیادی داشته باشد کودک در ارتباط با دنیای بیرون دچار مشکل می شود؛

     بنابراین انجام بازی هایی که مطابق هر دوره رشدی است نقش بسزایی در پیشگیری از اختلالات یادگیری دارد.

    - صحبت کردن با کودک و درگیربودن او در فرایندهای کلامی مثل گفت و گوهای روزانه و قصه گویی برای او بسیار رشد دهنده خواهدبود.از سویی دیگر بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با حس ناامنی طبیعی، ناپایداری دریافت حس محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد.

     بنابراین ایجاد محیطی گرم، صمیمی و حمایت کننده از سوی والدین نقش موثری در بهبود ناتوانی یادگیری کودک دارد.

    2- عوامل فیزیولوژیکی:

  • بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی ناتوانی های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه های واردشده به دستگاه عصبی و مرکزی است.

    3- عوامل ژنتیکی:

  • شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود. درواقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانی های یادگیری نقش دارد.

    4- عوامل بیوشیمیایی:

  •  اختلال های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند؛ مثل هایپوگلیسمی و کم کاری.

    5- عوامل هنگام و بعد از تولد:

  •  اتفاقات حین زایمان که به آسیب دیدن جنین انجامد؛ مثل سیانوزه شدن کودک و یا بیماری های شدیدی که در روزهای اولیه زندگی بعد از تولد است، مثل زردی های شدید می تواند در ابتلای کودک به ناتوانی یادگیری موثر باشد.

    6- تاخیر رشد:

  • دیده نشدن نشانه های رشد جسمی و شناختی مطابق با سن کودک، نشانه ای است برای بروز اختلالات یادگیری در سال های آینده.

     مشکلات برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد در برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگ تر شدن بر این مشکلات غلبه می کنند. 

    7- عوامل آموزشی:

    *  تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان

    *  عدم فراگیری معلم از مهارت های لازم برای تدریس درس های پایه در مدارس

    *  توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان

    * برنامه ریزی و طرح برنامه آموزشی ضعیف

    *  نداشتن فعالیت های برانگیزند

    *  تدریس عملی نادرست

    *  جای خالی آموزش مهارت های اجتماعی، یادگیری و حرکتی و جسمی و نپرداختن به یادگیری های زبان شفاهی.

     

    منابع: سپیده دانایی، آسان طب



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :
آثار نمایشگاه
اثر قبلی
اثر قبلی
تعداد آثـار
25800
تعداد افراد آنلاین
25800
تعداد اعضای گروه
25800
اثر قبلی
تمــاس با مــــــــــا
اثر قبلی
: پست الکترونیک
honar@tebyan.com
:شماره تلفن
81202203
:آدرس
تهران،خیابان نادری،نبش حجت دوست ، پلاک 12